Ik heb een Sony Vaio laptop met Windows 10. Vorige week sprong mijn beeld ineens naar een klein vak met grote zwarte randen eromheen. De standaard resolutie is 1920×1080, maar ineens ging het niet hoger dan 1280×1024.
Na wat speurwerk op Google blijkt een update voor de grafische kaart het probleem te zijn. Ik heb een AMD Radeon HD3650, maar deze wordt niet meer ondersteund. Uiteindelijk heb ik door systeemherstel de standaard resolutie kunnen terughalen.
Enkele dagen later werd die update alsnog door Windows doorgevoerd en het probleem was weer terug. Ik heb toen een Driver Roll Back gedaan en daarmee was het weer opgelost. Nu heeft Windows diezelfde update weer gepushed. Het probleem is terug, maar ik kan nu niet meer voor roll back kiezen; de optie is weg. Systeemherstel gaat niet verder terug dan vandaag, dus dat biedt ook geen oplossing meer.
Heeft iemand anders dit probleem ook? Tips voor een permanente oplossing? Zo’n uitgerekt beeld is niet leuk.
Ja, leuk is dat he, die driver updates die Windows 10 automatisch installeert zonder dat je dit uitschakelen kunt.
Hoe oud is die laptop? Gezien de Radeon HD3650 (die is nog uit het Windows Vista tijdperk dacht ik zo) ga ik er maar zo vanuit dat de laptop officieel geen ondersteuning voor Windows 10 kent.
Ik heb het laatste half jaar al 4 laptops opnieuw geinstalleerd met Windows 7 omdat na installatie van Windows 10 blijkt dat ze eigenlijk officieel geen ondersteuning hebben. Of ze krijgen nadat ze een jaar goed gewerkt hebben ineens een update waarmee je dus dit gezeik krijgt.
Ik gebruik zelf overal Windows 10 nu en het is fantastisch, maar voordat je gaat updaten naar 10 eerst even donders goed uitzoeken of je hardware wel ondersteund wordt door Windows 10, ook al zegt Microsoft dat je computer geschikt is. Bespaart een boel gedoe.