Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows XP en ouder » Windows XP en 95

Besturingssystemen - Windows XP en ouder

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Windows XP en 95

Tags: windows, XP, 95

offlinepalooka Geplaatst op woensdag 9 februari 2005 19:03 1
Hallo,

Ik heb een hardeschijf en daarop staat Windows XP SP2.
Ik heb nog een andere hardeschijf over,
maar daarop staat Windows 95
als ik die schijf aansluit als Slave
en ik start de Pc op, dan start ie windows 95 op.
deze schijf moet geformateerd worden..

Ik heb gehoord dat ik dan bij het opstarten F8 moet drukken en widows XP moet kiezen,
maar ik kan hier dan alleen kiezen uit windows 95 dingen, terwijl windows XP op me master staat
hoe los ik dit op?
offlinelennart12 Geplaatst op woensdag 9 februari 2005 19:20 1
Je hebt 2 hardeschijven uit 2 verschillende computers gehaald en in één pc gezet?
Dit gaat niet, want de hardware van de andere pc is (hoogstwaarschijnlijk) anders dan de andere, en kan windows dus niet opstarten. Je moet dus het 'foute' besturingssysteem opnieuw installeren.
offlinepalooka Geplaatst op woensdag 9 februari 2005 20:32 1
de windows XP schijf zat er standaard in
die andere wou ik gebruiken voor rommel
downloads enzo
maar hoe moet ik die dan gaan formateren als hij wil XP dan niet opstart?
offlinelennart12 Geplaatst op woensdag 9 februari 2005 20:35 1

quote:

Op 09-02-05 20:32 schreef palooka:
downloads enzo

huh? dus Windows XP deed het eerst wel, maar nu niet meer, en Windows 95 heb je uit een andere pc gehaald en die doet het nu gewoon??

Kijk eens of de hardeschijf goed wordt herkend in de BIOS en zet dan in de BIOS de Xp-Schijf als boot-schijf.
offlinepalooka Geplaatst op woensdag 9 februari 2005 20:39 1

quote:

Op 09-02-05 20:35 schreef lennart12:
[..]

huh? dus Windows XP deed het eerst wel, maar nu niet meer, en Windows 95 heb je uit een andere pc gehaald en die doet het nu gewoon??

Kijk eens of de hardeschijf goed wordt herkend in de BIOS en zet dan in de BIOS de Xp-Schijf als boot-schijf.
hoe moet ik dat doen? ben niet z'n held in BIOS..

niet iedere bios is het zelfde, maar met een paar hits kom ik een heel eind
offlineGismo1 Geplaatst op donderdag 10 februari 2005 01:46 1

quote:

Op 09-02-05 20:32 schreef palooka:
downloads enzo
Ontkoppel de schijf waar nu XP opstaat. Steek de oude schijf als Master in de plaats van je huidige harde schijf. Start je PC op met een opstartdiskette van bv. Windows 98, te downloaden bij Bootdisk. Als de prompt verschijnt, geef je het commando fdisk en verwijder hier alle partities (logische, uitgebreide en primaire). Verlaat fdisk en steek nu weer eerst de originele schijf met XP als master terug in je PC en start je PC op. Als XP opnieuw opstart en alles werkt normaal, koppel je nu de oude schijf aan als slave. (Vergeet niet de jumper van Master naar Slave te zetten). Als je nu de PC opstart, zou Windows moeten melden dat er nieuwe hardware gevonden is en zal de driver installeren. Klik nu rechts op "Deze Computer" > Beheren en klik in het linker deel op "Schijfbeheer". Nu zou je de oude schijf hier moeten terugvinden. Je kan ze nu formatteren/partitioneren. :)

Gismo ;)

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows XP en ouder » Windows XP en 95