Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows Vista » Vista, Linux vraag

Besturingssystemen - Windows Vista

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Vista, Linux vraag

Tags: Linux, vraag, Vista

offlinepsxtim Geplaatst op zaterdag 4 oktober 2008 15:20 1
Hoi,

Ik wil graag linux ubuntu installeren naast vista.

Situatie:

SCHIJF 1 momenteel in gebruik voor Microsoft Windows Vista.

c:\ = vista os
d:\ = applicaties
g:\ = backup / backup & recovery tools

SCHIJF 2 wil ik inzetten voor unbuntu linux.
Sata, 250 GB.

Over deze opzet heb ik een aantal vragen:

1.Als ik linux op de 2e schijf installeer, is het dan na installatie gelijk dual boot met vista mogelijk? (Of moet dit met speciale tools geregeld worden?)
Ik wil mijn vista behouden.

2.Mijn 2e hdd is 250 GB groot, wat is nu een goede indeling voor een linux installatie?
Linux kent o.a. home , root, boot folders? Hoe kan ik het best deze partitie opdelen?

3.Mijn pc heeft 3 gb geheugen, is 5 gb aan swap genoeg?

4.Kun je met linux ook naast fat32 ntfs paritites maken zodat en windows en linux ze kunnen "zien".

Alvast bedankt voor reacties.
offlinesteynieboy Geplaatst op zaterdag 4 oktober 2008 15:27 1
1. grub herkent windows automatisch, dus een dualboot is gewoon mogelijk
2. Laat ubuntu dit zelf bepalen, dat is nog altijd het beste voor als je gewoon linux wilt hebben.
3. Zie vraag 2
4. Ja, dit is mogelijk.
FAT32 is gewoon te lezen en te schrijven onder linux, ntfs is te lezen, en met ntfs-3g ook te schrijven, en ik dacht dat dit laatste tegenwoordig ook al in ubuntu zat.
offlinepsxtim Geplaatst op zaterdag 4 oktober 2008 15:34 1
Hartelijk dank voor je reactie,
hier kan ik wat mee. :)
offline-ko- Geplaatst op zaterdag 4 oktober 2008 15:37 1
Ik zou ntfs doen. Ubuntu kan tegenwoordig prima naar ntfs partities schrijven en lezen, en dan heb je de nadelen van fat32 niet meer.

/move naar LBU, trouwens.
offlinefozzybear Geplaatst op zaterdag 4 oktober 2008 15:45 1
2. Sommige mensen zetten hun home apart voor het gemak bij opnieuw installeren van Ubuntu maar nodig is het niet. Als beginner kun je hem beter op z'n plaats laten. De swap moet wel een eigen partitie hebben en de installatie zal dat aanbieden, zonder gaat niet!
3. Swap zet ik meestal gelijk aan werkgeheugen.
4. Je kunt NTFS schijven/partities automatisch laten mounten in en dan of nog beter in etc/fstab met de juiste UUID maar dat is moeilijk als je net begint. Je kunt zelf mapjes maken met herkenbare mountpoints bv. Windows_C, Windows_D enz. NTFS schrijven werkt perfect bij mij.
offlineChezzer Geplaatst op woensdag 15 oktober 2008 11:57 1
psxtim: is het je gelukt om Ubuntu te installeren of ben je nog ergens tegenaan gelopen? Laat het even weten!
offlinepsxtim Geplaatst op woensdag 15 oktober 2008 18:09 1

quote:

Chezzer schreef op 15 oktober 2008 @ 11:57:
psxtim: is het je gelukt om Ubuntu te installeren of ben je nog ergens tegenaan gelopen? Laat het even weten!

Sorry voor mijn late reactie,
Het gelukt, bedankt voor de nodige info.
offlinetuintje Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 15:02 1
Nu kijken of het tuintje ook lukt om die meuk er op te flatsen. Ik heb deze gedownload: http://ultimateedition.info/ Ik her er de ballen verstand van, maar mijn situatie is dezelfde als de TS.
offlinemauritzzz Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 15:11 1

quote:

fozzybear schreef op 04 oktober 2008 @ 15:45:
3. Swap zet ik meestal gelijk aan werkgeheugen.
Dan heeft je swappartitie weinig nut meer, want je swappartitie moet groter zijn dan je werkgeheugen, omdat hetgeen wat in je werkgeheugen staat ook naar je swappartitie gekopieerd wordt. Is je werkgeheugen vol dan is je swap dus ook vol. Standaardregel bij gewone desktop pc's is swappartitie = werkgeheugen * 2.
offlinetuintje Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 15:30 1
Wat doe ik verkeerd:

-Ik heb die DVD gebrand op 4x
-Ik heb net als de TS 2 HDD's, waarvan ik er 1 wil gebruiken voor Ubuntu
-Ik heb de 2de HDD geformatteerd, en in Vista staat deze als "niet toegewezen"
-Ik start opnieuw op met de DVD erin, en Ubuntu start op
-Ik zie de live versie en besluit om te installeren
-Aangekomen bij die partitie manager zie ik geen HDD staan of partities

Met andere woorden: ik kan niets installeren.

Wat ik geprobeerd heb is 1 HDD met Vista loskoppelen en dan opstarten met de lege HDD. Dat werkte dus ook niet, en had hetzelfde effect als wat ik hierboven heb.
offlinefozzybear Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 16:21 1
1. Is het IDE of SATA? Soms helpt het om in het Bios de SATA in een eenvoudigere modus te zetten. Je hebt vaak een soort performance of legacy setting voor SATA.

2. Heb je een JMicron chipset? Die gaf vroeger wat problemen met Ubuntu. Ik hoop dat je de nieuwste (Hardy) hebt gedownd?

3. Ik heb geen ervaring met die ultimate versie. Wat voor product is dat? Heb je al de gewone cd versie van linuxtracker geprobeerd?

4. Heb je al geprobeerd te installeren vanuit het opstartmenu(dus zonder eerst de live versie te starten)? En de safe install modus?

5. Misschien kun je proberen de harde schijf te mounten terwijl je live draait?
fozzybear heeft dit bericht gewijzigd op 16-10-2008 om 16:23
offlinecoen Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 16:24 1
Volgens mij kan je hier alles vinden:

http://www.techzine.nl/tu...structie-Ubuntu-8.04.html
offlinetuintje Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 16:39 1

quote:

fozzybear schreef op 16 oktober 2008 @ 16:21:
1. Is het IDE of SATA? Soms helpt het om in het Bios de SATA in een eenvoudigere modus te zetten. Je hebt vaak een soort performance of legacy setting voor SATA.

2. Heb je een JMicron chipset? Die gaf vroeger wat problemen met Ubuntu. Ik hoop dat je de nieuwste (Hardy) hebt gedownd?

3. Ik heb geen ervaring met die ultimate versie. Wat voor product is dat? Heb je al de gewone cd versie van linuxtracker geprobeerd?

4. Heb je al geprobeerd te installeren vanuit het opstartmenu(dus zonder eerst de live versie te starten)? En de safe install modus?

5. Misschien kun je proberen de harde schijf te mounten terwijl je live draait?

1-SATAII schijf, 250GB
2-Ik heb geen flauw idee, ik heb een ASUS Maximus II Formula, 4GB RAM
3-die ben ik aan het downloaden op dit moment, maar ik hoop dat die ultimate versie het gaat doen want die heeft alles erop en eraan. En ik ben een leek wat betreft Linux en varianten.
4-Volgens mij via Live al geprobeerd en in save graphics mode
5-hoe doe je dat?

Ik blijf hangen bij het scherm waar je je partitie moet maken. Het probleem is dat ik geen schijven zie. Ook kan ik niet de opties aanklikken want er is niets om te kiezen.
offlinefozzybear Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 16:53 1
2. Veel ASUS mobo's hebben JMicron, ik heb nu even geen tijd om uit te zoeken of deze ook daartoe behoort.
3. Je hebt al die custom versies niet nodig, je kunt alles na de installatie met adept de hele wereld aan spulletjes zelf binnenhalen.
5. Ik ben even kwijt wat de file manager in Ubuntu is omdat ik Kubuntu heb maar je opent wat in Ubuntu voor verkenner doorgaat en daar kun je vaak rechtsklikken op ungemounte schijven. Bij mij staan ze onder .

Ik moet nu een tijdje weg maar ik zal vannacht of morgen weer even naar dit topic kijken. Misschien komt Chezzer zo langs, die kan je ook helpen.
offlinesteynieboy Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 17:24 1
@Fozzy: mounten gaat niet lukken, aangezien hij geen partitie heeft, alleen een lege HDD. ;)
@Tuintje: ik heb (k)ubuntu 8.10 een eindje gehad, en moet zeggen dat die zowat alles heeft, wat ik miste in 8.04, ook support voor m'n HDD(die er in 8.04 nog niet inzat).
Ookal is die nog in beta, hij deed het goed, en momenteel heeft een vriend van me hem geinstalleerd, en werkt hij daar gewoon perfect.

Ik zou gewoon (k)ubuntu 8.10 nemen dus en eens testen.

Ook kan het handiger zijn dat je niet boot naar live, maar rechtstreeks installeert, dan gaat de installatie een stuk vlotter, en stoort de live omgeving je niet(heb hier al negatieve ervaringen mee).
offlinetuintje Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 18:58 1
Ik heb wat veranderd in de BIOS namelijk van IDE naar AHCI. Ik had dit ergens gelezen dus ik probeerde het. Hij is geinstalleerd, Vista heeft geen trek meer om op te starten, dus ik moest terug naar IDE. Ook heb ik geen dual bootloader. Ik heb de normale versie ook gedownload, die ga ik straks even branden en installeren. Het is de 64bit versie 8.04. Maar als ik 8.10 installeer kan ik dan gewoon updaten eind oktober, of moet dat een clean install worden?

Hoe zit het trouwens met de ondersteuning voor x64 Ubuntu?
tuintje heeft dit bericht gewijzigd op 16-10-2008 om 19:03
offlinesteynieboy Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 19:01 1
@Tuintje: zie mijn topic hier wat verder
Je kan dan gewoon updaten volgens Ko. ;)

Ik raad 8.10 gewoon aan, ookal is hij nog in beta.

edit:
dat van die ahci had ik ook.
Sata is aan te raden op ahci, niet op ide.
Alleen jammer dat je dan idd geen windows meer kunt booten, als je het geinstalleerd hebt onder een andere modus.
Gewoon dus op ahci laten staan, is het best, en installeer dan windows opnieuw oid.
steynieboy heeft dit bericht gewijzigd op 16-10-2008 om 19:02
offlinetuintje Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 19:09 1
Ik doe hem wel op RAID, dat zou ook moeten werken lees ik. 32bit of 64bit downloaden? Zeg het maar, ik heb 4gb RAM. Is er genoeg support voor 64bit?
offlinesteynieboy Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 19:18 1
Jep, linux hoef je tegenwoordig zelfs niet meer op 32bits te nemen, tenzij je het op oudere systemen wilt installeren.
Ik ken bijna geen enkele software die niet voorgecompiled voor amd64 wordt.
offlineJLkiller Geplaatst op donderdag 16 oktober 2008 20:19 1
In principe is 8.10 over een paar dagen uit... Dus ik zou dan zeker gaan voor de nieuwste Nighty Build, als die beschikbaar zijn...

Die ultimate-editie heeft eigenlijk weinig extra's tegenover Ubuntu, als ik me niet vergis. Ubuntu heeft ook alles aan boord en werkt prima. :) Als je wat extra's wil toevoegen is het 99/100 keer beschikbaar in de optie: Add en remove software ...

64-Bit versie werkt eveneens even goed als de 32-bit, zoals Steyn ook al aangeeft.

Verder kan ik je aanraden om even de tutorial door te lezen die Coen geeft. Er is tevens een geweldige opensourcecolumn beschikbaar op Techzine van -Ko-, die prima uitlegt hoe het allemaal zit. Ik raad je aan daar ook 's naar te kijken.

Linux is voornamelijk veel lezen eerst en dan pas installeren enzovoorts. Het gerucht dat Linux ingewikkelder is, is nagenoeg onzin. Tegenwoordig is alles via GUI binnen te halen en heb je de commandline amper tot niet nodig.

Over je bootprobleem... De installatie vraagt of je GRUB als bootloader wil installeren, DOEN! Anders werkt je dualboot sowieso niet. LILO niet installeren, dat is niet verder ontwikkelde software en werkt vrij omslachtig vind ik. GRUB is, vind ik, het beste. Ik geloof dat Ubuntu uberhaubt geen ondersteuning voor LILO heeft, dus dat komt mooi uit.

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows Vista » Vista, Linux vraag