Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows Vista » Na installatie Ubuntu start die op ipv Vista

Besturingssystemen - Windows Vista

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Na installatie Ubuntu start die op ipv Vista

Tags: Installatie, ipv, Vista, Ubuntu

offlineTweakStar Geplaatst op maandag 12 mei 2008 14:33 1
Hey,
Ik heb laatst de nieuwe Ubuntu 8.04 geinstalleerd.
Alleen sinds die installatie krijg ik bij het opstarten een menutje waarbij 3 linux keuzes en 1 windows, en de linuxen staan boven de windows, waardoor die automatisch gestart wordt.
Ik heb linux geinstalleerd om te proberen en om wat bekender ermee te worden, maar ik wil wel Vista gewoon standaard hebben draaien.
Hoe verander ik het weer dat hij vista als 1e pakt ipv ubuntu?
offlineblackmoon Geplaatst op maandag 12 mei 2008 14:40 1
Volgens mij heeft ubuntu GRUB als bootloader right?
Even kijken, volgens mij kwam je met F12 is het optie menu of iets dergelijks.

Anders even zoeken: GRUB Bootloader Config, of iets in die richting.
offlineDonenzone Geplaatst op maandag 12 mei 2008 14:49 1
Open eerst even een terminal en voer dan de volgende commando's in:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_bak
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Voer je wachtwoord in als daarom wordt gevraagd. Het eerste commando is om een back-up te maken van je GRUB-list en het tweede om de lijst te openen. Bovenaan bij #default num zie je default staan en daarachter staat een nul. Verander dat in een vier (want Vista is het vijfde item in de lijst) en Vista start vanzelf op.
Donenzone heeft dit bericht gewijzigd op 12-05-2008 om 14:51
offlineChezzer Geplaatst op maandag 12 mei 2008 14:57 1
En er is ook een makkelijke manier om het aan te passen ;) :

System—>Administration—>Startup-Manager

Gewoon dus even Ubuntu opstarten en dan vervolgens via de Startup-Manager de bootvolgorde bepalen.
offlineTweakStar Geplaatst op maandag 12 mei 2008 15:36 1
@ Blackmoon: Nope, F12 doet niets in GRUB PS leuke avatar :P

@ Donenzone: 1e commando werkt niet, 2e is gelukt, thx!

@ Chezzer: Er staat een heleboel bij Systeem > Beheer maar niets in de trant van opstart manager oid, niets kunnen vinden.

Maar het is gelukt door de file die donenzone zei te editten, dus bedankt :)

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Windows Vista » Na installatie Ubuntu start die op ipv Vista