Wat je doet is een 2de NIC(Internet aansluiting) aanmaken voor je server. Eentje laat je via virtual box verbinding maken met het internet. Deze laat je op je server dan ook gewoon standaard ingesteld staan op een dynamisch IP adres zodat hij een IP adres van je router krijgt.
Daarna ga je de 2de NIC verbinden met je virtuele LAN netwerk in virtual box. Bij de IP instellingen van de NIC op de server geef je dan de server bijvoorbeeld een IP adres van 192.168.1.10.
Nu zou als het goed is je server internet moeten hebben.
Als je een werkstation ook internet wilt geven moet je DNS en routing en remote acces installeren op je server. Dit zorgt er voor dat je server dienst gaat doen als router en de pc's achter de server in het netwerk dus IP adressen gaat geven.
Als je DNS instelt moet je bij de IP configuratie van je LAN NIC wel even 127.0.0.1 invullen bij DNS. 127.0.0.1 wil zeggen dat je dat zelf bent. Je geeft hiermee dus aan dat de server zelf de DNS in het netwerk is.
Om het werkstation ook te laten communiceren met de server moeten ze in hetzelfde netwerk zitten. Dat kun je dan het beste doen door het werkstation lid te maken van de werkgroep en een lease pool voor je IP adressen in te stellen op je server.
Wat ook makkelijker is om een active directory te installeren. Dan maak je het werkstation gewoon lid van je domain.
Ik moet er wel ff bij zeggen dat ik niet zeker weet of dit allemaal zo in virtual box werkt en of het ook zo is in server 2003. Ik werk persoonlijk namelijk met VMware workstation 7.1 en Server 2008 (R2).
csotranme heeft dit bericht gewijzigd op 20-01-2011 om 21:11