Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Linux » Ubuntu installeren op laptop. HD ineens kleiner?

Besturingssystemen - Linux

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Ubuntu installeren op laptop. HD ineens kleiner?

Tags: laptop, kleiner, HD, installeren, Ubuntu, ineens

offlinemindhunter Geplaatst op vrijdag 15 augustus 2008 16:23 1
Ik heb op mijn laptop Ubuntu 8.04 proberen te installeren

Ik ben geheel nieuw op het gebied van linux.

Ik heb 2 partities van ieder 40 gb.

Ik heb geprobeerd om linux op partitie 2 te installeren maar dit is me niet gelukt.
Ik heb uiteindelijk de setup afgebroken.

Wanneer ik nu windows Vista opnieuw opstart, blijkt de 2e partitie ineens nog maar 12 GB te zijn... ?!?!?

Weet iemand hoe het kan? En hoe ik mijn 40 gb weer terug krijg???

thanx
offlineHybrid Geplaatst op vrijdag 15 augustus 2008 17:46 1
Je kunt in Vista toch gewoon te proberen die partitie te formateren? Heb je dit al geprobeerd?
offlinescreenager-NA1 Geplaatst op vrijdag 15 augustus 2008 17:47 1
je raakt sowieso wat ruimte kwijt omdat linux een swap drive aanmaakt.
als je een dualboot hebt met windows is die 12GB prima te verklaren.
offlinesteynieboy Geplaatst op vrijdag 15 augustus 2008 17:50 1
Komt omdat windows ext3 niet kan zien, linux kan wel ntfs zien.
Gewoon die 2e partitie formateren, en je kan weer aan je 40GB.
Als je een dualboot gemaakt hebt(succesvol), dan kan je ext2ifs gebruiken om ext3 partities onder windows te bekijken. :)

Tip voor je: ubuntu heeft m'n hardware nooit willen herkennen, en heeft nooit goed willen werken hier.
Het is goed voor een live disc, maar daar stopt het bij.
Ik zou je dus een andere distro aanraden: opensuse is goed om mee te beginnen, zelf heb ik hier veel van geleerd.
offlinemindhunter Geplaatst op zaterdag 16 augustus 2008 23:10 1
Het is gelukt met de HD thanx...

Ohhh... ik dacht juist dat ubuntu goed was voor beginners...

Tja je leest zooveellll... die vindt dat beter, die weer dit, die raad dat aan en die weer dit....

Ik weet het dus echt niet, maar ik zal die opensuse eens gaan proberen.

Die ubuntu krijgt alleen mijn atheros ar5007eg niet aan de praat. Zou dit wel werken met die opensuse denk je???

Bedankt voor de reacties allemaal!
offlinejoolee Geplaatst op zondag 17 augustus 2008 00:37 1
Zover ik weet zit ondersteuning van hardware op kernel niveau. Gezien het feit dat de nieuwste Ubuntu versie ook gebruik maakt van de nieuwste kernel denk ik niet dat je erg veel verschil zult merken met andere distributies.

@Steyn, ik weet niet met welke Ubuntu versie je ervaring hebt maar in de nieuwste kernel is vooral gewerkt aan hardware ondersteuning. Nog maar eens proberen dus.
Mijn geluidskaart wordt direct herkent, geen problemen. Onder XP is hij met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen :P

Als je trouwens een ATI of nVidia graka hebt raad ik je aan eens Envy te draaien. Dit programma installeerd automatisch de juiste driver voor je en steld deze ook in. Dat kan een hoop performance winst geven, vooral als je Compiz wil gaan draaien (AANRADER!!)

//Edit:
In Ubuntu zit automatisch Compiz geinstalleerd en hij activeerd wat standaard functies. Als je meer controlle wilt moet je via de packet manager even naar compiz config zoeken (En installeren). Dan krijg je een extra entry in je "configuratiescherm" en daar kun je heel Compiz beheren.

//Edit2:
Om nog even een direct antwoord op je beginvraag te geven; (voor de zoekmachines ;))
Klik met rechtermuisnop op "Deze computer" of "My Computer", ga naar "Beheren" of "Manage". Ga in het nieuwe scherm via "Opslag" of "Storage" naar "Schijfbeheer" ofwel "Disk Management". Daar kun je de partities die in de Linux setup zijn aangemaakt verwijderen en eventueel je (secundaire) Partitie vergroten of een nieuwe NRFS partitie op die locatie maken.
joolee heeft dit bericht gewijzigd op 17-08-2008 om 00:44
offline-ko- Geplaatst op zondag 17 augustus 2008 01:13 1
Gezien je andere topic, is dit probleem inmiddels opgelost mindhunter?
offlineChezzer Geplaatst op zaterdag 23 augustus 2008 21:38 1
Ubuntu is inderdaad het gemakkelijkst voor de startende Linux-gebruiker. OpenSUSE is ook geen slechte keuze, maar persoonlijk zou ik toch voor Ubuntu gaan als je de keuze hebt:
De community is groot, het onderhoud is goed en veel is via een grafische interface in te stellen.

Wat betreft die atheros-kaart: madwifi-drivers zitten standaard in de Ubuntu-repositories en behoren een goede ondersteuning te geven. Anders kun je altijd ook nog kiezen voor ndiswrapper kiezen, waarbij je een Windows-driverfile gebruikt, die voor een Linux-installatie ingepakt wordt. Lees anders ook even deze tutorial, waarbij je een paar basis-elementen kunt leren voor het instellen van wirelesskaarten onder Linux.

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Linux » Ubuntu installeren op laptop. HD ineens kleiner?