Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Linux » Ubuntu installeren, maar hoe?

Besturingssystemen - Linux

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Ubuntu installeren, maar hoe?

Tags: installeren, Ubuntu

offlineskater-rob Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 21:23 1
Hoi iedereen.
Ik heb een vraagje ivm Ubuntu, maar ik heb een vraag die jullie hopelijk kunnen oplossen.

Ik heb een paar maanden geleden Windows XP terug geinstalleerd naast Windows Vista (mijn originele bedoeling was een dualboot), dus ik maakte een partitie aan van 20GB voor XP, wat ook gelukt is.
Maar op een gekke wijze kreeg ik via een bootloader fix geen XP in de lijst te staan, waardoor ik eigenlijk telkens op Windows XP boot, zonder dat er een optie staat van Vista.

Op mijn C drive (ACER) staat Vista nog altijd geinstalleerd. Kan ik deze drive dan formatteren? Want ik kan er toch nooit op geraken. En zoja, kan ik dan die drive gebruiken om ubuntu op te installeren?

Greets,
Rob
offlinesteynieboy Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 22:10 1
Jap, zou geen probleem mogen geven.
Ubuntu opstarten vanaf cd, die partitie kiezen (ga je wel wat handmatig moeten doen, ubuntu zelf gaat alles van windows shrinken standaard).

Grub zou zelf dan XP en ubuntu moeten herkennen, en indien niet, kun je dit na de installatie makkelijk zelf wijzigen. :)
Zolang grub naar je MBR geschreven wordt, is het goed.
offlineDonSalmonella Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 22:13 1
In Windows heb je een optie waarbij je ergens in Geavanceerd kunt kiezen wel bootscherm je wil hebben en hoe lang.

(in Windows 7 is dat tenminste zo). Ik heb op SSD W7 Pro staan, op de HDD Windows XP. Ik kan hem dus uit Windows 7 laten starten, of voor Windows XP gaan (Oudere versie van Windows)
offlineskater-rob Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 22:19 1
Zou het dan niet beter zijn om in XP de C schijf te formatteren en dan de die kiezen bij ubuntu installatie?

@Don: Ja dat had ik ook met Vista en 7 , maar in XP wordt je bootloader veranderd en kan ik helemaal niets uit de 2 kiezen :d
skater-rob heeft dit bericht gewijzigd op 25-12-2010 om 22:20
offlinesteynieboy Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 22:24 1
Je kan kiezen welke partitie je neemt om ubuntu te installeren.
Je kunt zelfs nog een derde maken, en zo een trippleboot (aangezien grub dan xp en vista zal herkennen).

Wat je ook kunt doen, is onder xp easybcd installeren.
Deze modificeert je windows bootloader, en dan stel je in dat je nog een vista partitie hebt.
offlineskater-rob Geplaatst op zaterdag 25 december 2010 22:25 1

Quote:

steynieboy schreef op 25 december 2010 @ 22:24:
Je kan kiezen welke partitie je neemt om ubuntu te installeren.
Je kunt zelfs nog een derde maken, en zo een trippleboot (aangezien grub dan xp en vista zal herkennen).

Wat je ook kunt doen, is onder xp easybcd installeren.
Deze modificeert je windows bootloader, en dan stel je in dat je nog een vista partitie hebt.
Ik heb Vista eigenlijk niet nodig hoor :P

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Linux » Ubuntu installeren, maar hoe?