Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Videokaart van laptop te vervangen?

Hardware - Hardware Componenten

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Videokaart van laptop te vervangen?

Tags: videokaart, laptop, vervangen

offlinemarcelvisser Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 11:06 1
Beste TZ-ers..

een tijdje terug heb ik een laptop gekocht voor mijn studie die ik vanaf september van plan ben te gaan volgen.

Dt is de configuratie van de laptop:

ACER Aspire 6930G

Intel Core 2 Duo 2.0Ghz
4GB DDR2
16"Full HD
Geforce 9300M GS up to 1535MB
320GB HDD
Vista Home pr. 32BIT

Opzich is de laptop lekker snel voor typen, msn-en surfen, media afspelen, etc..
Eigenlijk is dat ook het gene waar ik hem voor heb gebruikt. Games spelen doe ik op mijn desktop die ik een paar maand terug voor €1200,- in elkaar heb gesleuteld.. Toch valt me de laptop op het gebied van games wel heel erg tegen. Ik had verwacht dat ik de wat nieuwere games toch nog wel op medium detail moest kunnen spelen, maar het is gewoon bagger, dit terwijl volgens de verkoper in de winkel het wel zou moeten kunnen. Nou moet ik de kaart ook niet vergelijken met de HD4850 die ik in mijn andere pc heb zitten, of met de HD3850 die ik in mijn mediacenter pc heb zitten, maar zoals de spellen nu draaien is het wel erg bagger.

Mijn vraag is dus of de kaart evt. te vervangen is door een wat zwaardere kaart. Want een beetje gamen moet toch kunnen vind ik. Zeker als ik op school een keer een tussenuur heb, of als ik de laptop mee neem op vakantie..

Heeft iemand enig idee of de vid. kaart te vervangen is? En zo ja, waar ik een goede kaart kan kopen..?

Ik hoor het uiteraard graag!

Gr, fijn weekend..

Marcel
offlineEldariel Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 11:21 1
Nee, bij merk laptops is dit 99,99 % van de gevallen niet mogelijk. Het is soms alleen mogelijk wanneer je een zogenaamde barebone laptop hebt. En waarom zou je op je laptop willen gamen? Voor schoolwerk en mobiel zijn is deze laptop prima :).
offlineDonSalmonella Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 11:22 1
Videokaart van een laptop vervangen is een no-go. Simpel gezegd: De kaarten zitten of onboard of pci-e. Daar de kaarten dus niet los verkocht worden -als dat al kan- zijn ze ook nog eens monsterlijk duur. Tenzij je een samengestelde high-end pc koopt is een laptop niet mega-geschikt voor gaming
offlinemarcelvisser Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 11:24 1
Hij is daarvor ook wel prima, maar mocht ik ergens en over een tijdje een betere videokaart kunnen kopen, ik het altijd een idee om er eens naar te kijken. De zelfde laptop, maar dan in de iets duurdere versie is gelevered met een 9600GT. In dat geval zou die videokaart toch ok in deze laptop moeten passen? Ik heb toch geen onboard vid. kaart..? Dus zou te vervangen moeten zijn. Alleen zou ik niet weten waar je die kaarten kunt kopen..

Iemand enig idee?
offlinejurjenvduyn Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 14:19 1
ben je nou blind of zo dom?
er word toch gezegd dat die dingen haast niet te koop zijn en als ze al te koop zijn, wat ze -als je goed zoek op google- niet zijn dat ze dan rete duur zijn en dat je dan beter een nieuwe laptop kan kopen. :@ :@ :@ :@
offlinemarcelvisser Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 14:24 1
Zeg jurjenvduyn: Wil jij wel ff je grote smoel houden.. Ik informeer alleen maar even naar de mogenlijkheden.. Das toch prima..?

Dus als je niks nuttigs toe te voegen hebt.. Hou je dan gewoon stil broekje..
offlinejurjenvduyn Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 14:30 1
... hier ga ik geen woorden aan vuil maken...
offlineEldariel Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 14:34 1

quote:

marcelvisser schreef op 21 maart 2009 @ 11:24:
Hij is daarvor ook wel prima, maar mocht ik ergens en over een tijdje een betere videokaart kunnen kopen, ik het altijd een idee om er eens naar te kijken. De zelfde laptop, maar dan in de iets duurdere versie is gelevered met een 9600GT. In dat geval zou die videokaart toch ok in deze laptop moeten passen? Ik heb toch geen onboard vid. kaart..? Dus zou te vervangen moeten zijn. Alleen zou ik niet weten waar je die kaarten kunt kopen..

Iemand enig idee?

Het klopt wel wat jij zegt, maar deze kaarten zijn niet voor consumenten te koop. Waarschijnlijk zal dan jouw hele laptop open moeten, en bijna alles moeten worden vervangen. ( Voedingen waarschijnlijk ook het moederbord. ).

Daar gaat Acer net zoals ongeveer iedere laptop fabrikant niet aan meewerken, aangezien dat capaciteit kost, en dat hebben ze al nodig voor de reparaties e.d.
offlinemarcelvisser Geplaatst op zaterdag 21 maart 2009 18:24 1

quote:

Eldariel schreef op 21 maart 2009 @ 14:34:
[...]

Het klopt wel wat jij zegt, maar deze kaarten zijn niet voor consumenten te koop. Waarschijnlijk zal dan jouw hele laptop open moeten, en bijna alles moeten worden vervangen. ( Voedingen waarschijnlijk ook het moederbord. ).

Daar gaat Acer net zoals ongeveer iedere laptop fabrikant niet aan meewerken, aangezien dat capaciteit kost, en dat hebben ze al nodig voor de reparaties e.d.

Kijk, das een duidelijk antwoord op mijn vraag.. dankjewel

@jurjenvduyn: Das een wijs besluit van je.. Bedenk dat de volgende keer van tevoren voor je iets post..
offlineshinchan03 Geplaatst op zondag 22 maart 2009 10:51 1
En nou doen we weer is vriendelijk tegen elkaar!
offlineMaks Geplaatst op zondag 22 maart 2009 12:51 1
Nee bij Acer is dit niet mogelijk, bij de meeste ODM (of foutief; barebones) laptops is dit niet mogelijk omdat de GPU op het moederbord is gesoldeerd. nVidia heeft een aantal jaren geleden een standaard opgericht (die ook door Ati wordt gebruikt) genaamd MXM, er is maar een zeer beperkt aantal laptops die dit ondersteunen (Acer niet bijvoorbeeld) waarbij de videokaart te vervangen is als module. Zoek maar op Google naar MXM en je wordt een stuk wijzer.

Overigens zijn MXM modules ook heel erg duur dus je bent vaak beter af gewoon je laptop -al ondersteunt deze MXM- te vervangen.
offlineSelter Geplaatst op zondag 22 maart 2009 14:08 1
ik zat hier laatst ook voor te kijken op ebay staan er een paar maar kosten wel een paar centen ;)
offlinemarcelvisser Geplaatst op zondag 22 maart 2009 14:22 1
Oké jongens,

bedankt voor alle (vriendelijke) reacties..

Ik hou het inderdaad maar gewoon bij de kaart die er nu inzit. Ik vind het ook niet zo'n probleem, want gamen doe ik wel op mijn andere pc's, maargoed, het viel te proberen!

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Videokaart van laptop te vervangen?