Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » MSI K8N Neo Platinum: BIOS ROM checksum error

Hardware - Hardware Componenten

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: MSI K8N Neo Platinum: BIOS ROM checksum error

Tags: MSI, PLATINUM, bios, K8N, Neo, error, ROM, Checksum

offlineBlacK Geplaatst op maandag 28 november 2005 21:04 1
Hey mensen,

ik heb vanmiddag een bios update gedaan, naar versie 2.1. Nadat ik dit gedaan had, restarte mijn computer, en kreeg geen beeld meer, en hij stopte na een seconde of 3 met het lezen van de harddisk. Na er een aantal keer een bios reset (dmv jumper en batterij), en een andere videokaart in gedaan te hebben (een oude NVidia Vanta), kreeg ik weer beeld. Ik kreeg toen de volgende foutmelding:

Award BootBlock Bios v2.1
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Ik heb een beetje gegoogled, en kwam eigenlijk geen enkele oplossing (of oorzaak) tegen. Ook heb ik gebeld naar de helpdesk van Euromaxi (waar ik de onderdelen een jaar geleden gekocht heb), maar het enige wat zij konden verzinnen was terugflashen.

Ik vraag me af of ik dmv. een floppy kan terugflashen, en zo niet, of iemand een andere oplossing voor me heeft..

Grtz! Black
offlineAngeloonie Geplaatst op maandag 28 november 2005 21:17 1
Via floppy kan gewoon, heb het zelf ook gedaan bij dat mobo.
offlineBlacK Geplaatst op maandag 28 november 2005 21:20 1
waarmee dan? ik krijg hem niet aan de praat hoor, kan je het me uitleggen? misschien over msn als dat makkelijker praat :)
offlineBoxman Geplaatst op maandag 28 november 2005 23:07 1
Ik geloof dat je dan van de site van MSI een bios kan downloaden die je dan op een floppy zet. Steek je die erin bij het opstarten van de pc dan zou de bios geloof ik automatisch geflasht worden.

Dit weet ik echter niet zeker, maar het is een keertje bij me blijven hangen
offlinepeter_italia Geplaatst op maandag 28 november 2005 23:14 1
Als je ook ff op de msi site verder kijkt staat er ook dat het erg word afgeraden om via floppy te flashen.
offlineBlacK Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 07:31 1
Ja daarom, en ik heb het wel geprobeerd maar hij pakt de floppy niet zodra ik die erin steek wanneer de installfiles van de Bios erop staan..
offlineToppe Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 09:00 1
Heejz,

Dit is een bekende error, je moet dan eerst even een aantal dingen gaan terug denken:

1) Heb ik voor de Bios Flash een update verricht?
2) Heb ik hardware matig iets veranderd?
3) Heb ik software matig iets veranderd?

Je kan dan proberen om een bios update te doen (idd alweer) en dan een oudere versie te nemen, als dit niet werkt heb ik kut nieuws voor je, dat word dan namelijk opsturen...

Sorry dat ik je dit mededeel maar ik heb vrijdag nog gehoord @ werk van Fujitsu Siemens: Als een bios flash mis gaat kan je je pc gewoon opsturen, het is meestal reddeloos alleen de mensen van de TD weten marnieren om dit 'probleem' op te losse, soms gooien ze er een nieuw moederbord in.

Met vriendelijke groet,
Evert-Job
offlinemagneta Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 09:11 1
ik heb dit moederbord ook.. altans me pa.. en heb die error wel eens gekregen bij het proberen van een overclock... gewoon een heleboel keer aan/uit doen (niet gelijk achter elkaar natuurlijk.. das niet goed) vaak resetten en de bios jumper er gewoon af houden (of op... ligt er aan wat de setting is om um te resetten)...

ik zat vaak met dat probleem omdat er denk iets fout zat in de bios ofzo en alleen de standaard instellingen goed waren... dan deed ik de kast open en zette ik de pc weer aan en ging ie weer verder.... gewoon maar vaak genoeg proberen... misschien dat het helpt
offlineBlacK Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 10:54 1

quote:

Toppe schreef op 29 november 2005 @ 09:00:
Heejz,

Dit is een bekende error, je moet dan eerst even een aantal dingen gaan terug denken:

1) Heb ik voor de Bios Flash een update verricht?
2) Heb ik hardware matig iets veranderd?
3) Heb ik software matig iets veranderd?

Je kan dan proberen om een bios update te doen (idd alweer) en dan een oudere versie te nemen, als dit niet werkt heb ik kut nieuws voor je, dat word dan namelijk opsturen...

Sorry dat ik je dit mededeel maar ik heb vrijdag nog gehoord @ werk van Fujitsu Siemens: Als een bios flash mis gaat kan je je pc gewoon opsturen, het is meestal reddeloos alleen de mensen van de TD weten marnieren om dit 'probleem' op te losse, soms gooien ze er een nieuw moederbord in.

Met vriendelijke groet,
Evert-Job

Ok, ik heb al geprobeerd dmv een floppy te re-flashen, maar welke files moeten er op de floppy staan wil hij hem pakken? Want in de rar zitten 4 files; een .doc, een .txt, een .exe en een .190. Nu leek het mij logisch om de .exe en de .190 erop te zetten, maar hij leest hem dan niet. Heeft iemand de goeie files voor me?

thanks!
BlacK heeft dit bericht gewijzigd op 29-11-2005 om 11:01
offlinepeter_italia Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 11:17 1
Je maakt een ms dos opstartdisk.
Dan brand je de .190 en de exe op een cd.
Je schrijft ff de namen van die bestanden op een papiertje.
En je gaat booten vanaf de floppy.
Dan ga je via msdos naar het cdrom station.
En open je dat exe bestand.
Daarna word de flash tool geopend en vraagt ie welk bestand je wilt flashen en daar typ je de naam van dat .190 bestand in.
En klaar.

BTW je kunt wel ff een bios backup op een andere floppy zetten.
offlineBlacK Geplaatst op dinsdag 29 november 2005 17:02 1

quote:

peter_italia schreef op 29 november 2005 @ 11:17:
Je maakt een ms dos opstartdisk.
Dan brand je de .190 en de exe op een cd.
Je schrijft ff de namen van die bestanden op een papiertje.
En je gaat booten vanaf de floppy.
Dan ga je via msdos naar het cdrom station.
En open je dat exe bestand.
Daarna word de flash tool geopend en vraagt ie welk bestand je wilt flashen en daar typ je de naam van dat .190 bestand in.
En klaar.

BTW je kunt wel ff een bios backup op een andere floppy zetten.
Ik heb het geprobeerd, maar op de een of andere manier leest hij geen enkele MS-DOS opstartdiskette of Windows XP opstartdiskettes.. :s

//edit: Hij werkt weer! Ik heb een oude floppydrive aangesloten, omdat ik toch niet het vertrouwen had in mijn huidige, en daarin de ms-dos opstartdiskette gedaan, en toen werkte het. Toen ook op die diskette erbij de files voor de flash gezet, en inmiddels is hij weer opsgestart.

Bedankt allemaal!! :D
BlacK heeft dit bericht gewijzigd op 29-11-2005 om 17:27

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » MSI K8N Neo Platinum: BIOS ROM checksum error