Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » systeem crash door HD of videokaart

Hardware - Hardware Componenten

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: systeem crash door HD of videokaart

Tags: videokaart, systeem, HD, crash

offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:04 1
Hallo beste mensen,

ik heb een vraagje, kan een versleten HD ervoor zorgen dat een computer óngelóvenlóós langzaaaaaaaam wordt? En kan deze er ook voor zorgen dat en computer vollidig crashed terwijl je bijvoorbeeld net een spelletje of iets aan het spellen bent? Mijn computer is namelijk de laatste maanden behoorlijk langzaam geworden en inmiddels kost het me bijna 5 minuten!!!!!! om alleen al mijn account op te starten:

800Mhz
512Mb ram
xp profesional
nvidea fx5200

Ook gebeurt het steeds vaker dat ineens mijn hele computer het voor gezien houdt. Meestal als ik met een iets zwaarder programma bezig ben. Plotseling wordt dan het beeld zwart en begint de computer opnieuw op te starten. Ik begrijp het wel dat een spel eens kan blijven hangen, maar naar ik begrepen heb zou je dan(zeker met xp) terug moeten komen op het bureaublad, maar in plaats daarvan valt gewoon de hele computer uit. Ik heb inmiddels ook al de temperaturen gecheckt maar die lijken in orde. Nu is mijn vrag of dit kan komen door een versleten harde schijf en zo eventueel door de videokaart?

ik weet echt niet meer wat ik moet beginnen ik zelfs xp al eens opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft dus het lijkt me een hardware probleem, hopelijk weet iemand wat ik nu moet doen?????
offlinemaine Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:05 1
wat voor hdd heb je ...

toch geen ibm :( ;{
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:06 1
nee een maxtor (deze is wel wat ouder, 5jaar of zow)
offlineluked Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:13 1
Scan je schijf eens heel goed op virussen!!! :)

:D
offlinemaine Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:15 1

quote:

Op 21-09-05 22:13 schreef luked:
Scan je schijf eens heel goed op virussen!!! :)

:D

lol

het is wel raak laatste tijd met virussen jah ...
me zusje heb ik pc helemaal leeg moete make en opnieuw instaleren doet het wel weer :D:P
was virus als je opstarte dat ie weer uitging :S
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:17 1
ik heb windows xp er een keer opnieuw opgezet en de schijf daarbij geformateerd van FAT32 naar NTFS dus het lijkt me sterk dat er nog een virus aanwezig was.
offlinemaine Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:20 1

quote:

Op 21-09-05 22:17 schreef Luc Waeyen:
ik heb windows xp er een keer opnieuw opgezet en de schijf daarbij geformateerd van FAT32 naar NTFS dus het lijkt me sterk dat er nog een virus aanwezig was.

hitmanpro,norton,ccleaner,enz enz

je heb nog veel te doen :P
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:22 1
laat ik nu norton en hitmanpro allebei al geprobeerd hebben, zou die ccleaner dan nog verschil maken?
offlinezToRm Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:28 1
Het probleem kan meerdere oorzaken hebben.
Staan er toevallig fouten in het Systeem-logboek ?

- virussen spy/adware
Scannen op deze vuiligheid

- geheugen
Download memtest86 en kopieer deze op een diskette, zorg dat je kan booten vanaf diskette station (instellen in de bios).
Met Memtest86 kan je het geheugen testen, deze test kan zeker een paar uur duren.

- hardeschijf
Download op de site van maxtor het juiste diagnose programma om te kijken of het probleem aan je hdd zou liggen

- videokaart
Plaats een andere kaart (leen deze bv van iemand)

- voeding/temperaturen/fanspeeds
Download in installeer het programma Speedfan, hiermee kan je alle bovenstaande mee testen en in de gaten houden.

Alle bovenstaande test/monitor programma`s zijn gratis en te vinden via Google
offlineluked Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:29 1
Nee, denk het ook niet. Maar het kan dan toch ook net zo goed je processor of je andere zooi zijn die problemen geeft? 8o
offlinezToRm Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:30 1
foutje ...
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:32 1
hartstikke bedankt voor alle info,
speedfan heb ik al eens geprobeerd en deze geeft bij de voltages 3.39 - 5,06 - 11.59 dus dat lijkt me dik in orde die andere programma's zal ik later eens gaan proberen.

Bedankt voor alle info!!! :D

-----------------------------------------------------------
Kan een processor dan kapot gaan van gewoon (geen overclocking en dergelijke onzin) gebruik????
offlinegradsje Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:38 1
laat ik nou hetzelfde probleem hebben met amd 2200+ processor en een asus gforce 5200 fx video kaart ben je druk bezig boot hij ik heb 3d bench mark gedraaid klapt er bij mij eerst op videokaart er uit later op me cpu heel mal probleeem is dit en frustrerend
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:39 1
geluukig nog iemand met hetzelfde probleem, misschien is er dan ook en oplossing, ik vind het namelijk wel heel toevallig dat we allebei een fx5200 hebben
offlinezToRm Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:45 1

quote:

Op 21-09-05 22:32 schreef Luc Waeyen:
Kan een processor dan kapot gaan van gewoon (geen overclocking en dergelijke onzin) gebruik????

Alles kan stuk, maar een cpu die gewoon normaal word gebuikt en het altijd netjes heeft gedaan, gaat niet zomaar kapot.
Voor je moederbord geld eigenlijk hetzelfde.
Wel kan het battarijtje wat op je moederbord zit leegraken, hou dit ook even in gedachten.
Overmatig stof op je componenten kan ook leiden tot "storingen". (bv 5 jaar lang op de vloerbedekking gestaan zonder ooit open te zijn geweest)
offlinegradsje Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:48 1
ik heb gister mijn kast open geschroeft. heb gekeken naar stof maar dat viel mee heb me fan van me processor gepakt en schoon gemaakt van binnen en buiten heb alles op nieuw aangedrukt. nog geen probleem gehad maar kan hij door de batterij op mb uit gaan dan?? want dan vervang ik die ook ik heb al een test op hd gedaan die waren goed. ook geheugen modules waren goed. ik weet het niet echt meer maar wel toeval jah allebij een fx5200
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:49 1
ik heb de kast laatst nog open gehad en alles schoongemaakt, maar ik wist niet dat een dergelijke crash aan het batterijtje kon liggen? ik d8 altijd dat dat was om de bios op te slaan en de bios klok gelijk te houden? Kan een systeem daarop crashen??

-----------------------------------------------------------waarschijnlijk is dit een hele stomme vraag, maar heft een videokaart een aparte bios en zo ja kun je die flashen of iets dergelijks? Misschien moet ik dat dan eens proberen? de nieuwste firmware heb ik al maar dat hielp niet, dusss...
offlinezToRm Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:55 1
Nee het battarijtje zou niet direct met dit probleem te maken hebben, maar je moet alles uitsluiten natuurlijk.
Ik heb ook gezegd hou dit even in gedachten.

Maar beide met eigenlijk hetzelfde probleem en beide dezelfde graka ...
Probeer dan als eerste de grote wisseltruc met die kijkplankies ;)
offlineLuc Waeyen Geplaatst op woensdag 21 september 2005 22:57 1
het probleem is eigenlijk dat de pc vooral crasht bij spellen en dergelijke en op de oude kaart die ik heb liggen draaien die zowieso niet fantastisch, daarom heb ik ongeveen een jaar geleden deze gekocht
offlinegradsje Geplaatst op woensdag 21 september 2005 23:00 1
ik heb everest gedownload en geinstalleerd nu blijkt het volgende

energie beheer stroomkabel
actuele stroombrond geen batterij
batterij status onbekend
levensduur staat bij allen niks

ik heb verder alles gechekt alles lijkt goed
naar mijn mening

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » systeem crash door HD of videokaart