Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Processor vervangen laptop

Hardware - Hardware Componenten

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Processor vervangen laptop

Tags: laptop, processor, vervangen

offlinearmox Geplaatst op maandag 25 januari 2010 18:20 1
Ik heb een laptop Asus K70AB en daar zit een AMD Ql65 in kan ik deze processor vervanger door een snellere??
offlineEldariel Geplaatst op maandag 25 januari 2010 18:35 1
Nee.

Dit kon je ook zelf makkelijk opzoeken op Google.
Eldariel heeft dit bericht gewijzigd op 25-01-2010 om 18:36
offlinehenkdetrucker-NA1 Geplaatst op maandag 25 januari 2010 18:46 1
Waarschijnlijk wel, aangezien alle huidige CPU's van AMD van de socket S1 zijn. Echter moet het bord in de laptop ze pakken, en dat kan lastiger blijken.

Sowieso is er in de QL-serie maar 1 snellere processor en dat is de QL-67, met een snelheid van 2200MHz tegenover de 2100 van de QL-65 die je nu hebt. Die zul je er dus wel in kunnen stoppen, maar het heeft minimale meerwaarde.

Ik ben op een ander forum uit dezelfde Asus K70AB serie een model tegengekomen met een RM-xx type CPU erin. De snelste in die serie is de RM-77 en die loopt op 2300MHz.

Op topproduct.nl ben ik een model tegengekomen met een ZM-xx type CPU erin.
De snelste in die serie is de ZM-86 en die loopt op 2400MHz.

Kort gezegd: waarschijnlijk kan het, maar erg veel ga je er niet op vooruit en het zal niet erg goedkoop zijn. Ik zou overigens voor de ZM-serie gaan, mocht je het toch gaan doen, echter is er geen enkele garantie dat het zal gaan lukken.

Bron van AMD

@ Eldariel: hoezo kan het niet? Die CPU is toch niet embedded? Of wel?
henkdetrucker-NA1 heeft dit bericht gewijzigd op 25-01-2010 om 18:48
offlineshinchan03 Geplaatst op maandag 25 januari 2010 18:48 1
Het is bij sommige laptops wel te doen, maar het is niet aan te raden. Eigenlijk ga je weinig tot niks merken qua snelheid die je erop vooruit gaat. Wat je beter kunt doen bij een laptop is de harde schijf vervangen voor een SSD en wat meer werkgeheugen. Daar wordt hij meer merkbaar sneller van.
offlinehenkdetrucker-NA1 Geplaatst op maandag 25 januari 2010 19:23 1

quote:

shinchan03 schreef op 25 januari 2010 @ 18:48:
Het is bij sommige laptops wel te doen, maar het is niet aan te raden. Eigenlijk ga je weinig tot niks merken qua snelheid die je erop vooruit gaat. [..]
Helaas gaat dit zeker op, het verschil tussen 2100 en 2200MHz is echt minimaal. Zelfs een 2400MHz is niet opzienbarend sneller dan 2100MHz. En zoals ik al zei: een vervangende processor gaat je waarschijnlijk flink in de portemonnee raken. Bovendien moet je het werk dat je eraan gaat hebben ook niet onderschatten: waarschijnlijk moet je de laptop compleet uit elkaar schroeven.
offlineMartijnGP Geplaatst op maandag 25 januari 2010 19:28 1

quote:

henkdetrucker schreef op 25 januari 2010 @ 19:23:
[...]

Helaas gaat dit zeker op, het verschil tussen 2100 en 2200MHz is echt minimaal. Zelfs een 2400MHz is niet opzienbarend sneller dan 2100MHz. En zoals ik al zei: een vervangende processor gaat je waarschijnlijk flink in de portemonnee raken. Bovendien moet je het werk dat je eraan gaat hebben ook niet onderschatten: waarschijnlijk moet je de laptop compleet uit elkaar schroeven.

Daarbij verlies je bij het volledig uit elkaar halen van een laptop de garantie. Achterkant eraf is (bij een fatsoenlijke fabrikant) geen probleem, maar als je de boel los gaat schroeven hoef je niet meer om garantie te komen. En de kans dat je iets sloopt in een laptop is erg groot.

Sidenote, bij sommige laptops is dit niet zo. Ik kan bij mijn Dell Studio XPS de volledige achterkant er in één keer af halen. Vervolgens kan ik meteen bij de CPU koeler die ook gewoon los te schroeven is. De CPU zit daaronder gewoon in een normale socket en kan zo vervangen worden. Er is ook een lijst met CPU's die hij accepteerd. Ik zou het dus wel kunnen doen, maar nou moet ik er wel bij zeggen dat de Studio XPS een high-end laptop van Dell is, daar zijn dat soort dingen doorgaans wat beter geregeld.

Dat neemt overigens niet weg dat die 100 Mhz verschil die je winst kan maken totaal geen merkbaar effect gaat hebben. Hiervoor zul je een processor met een andere architectuur moeten pakken en dan begint het gedonder met de BIOS.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 25-01-2010 om 19:31

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Processor vervangen laptop