Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Instellingen creative x-fi xtreme audio windows 7

Hardware - Hardware Componenten

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: Instellingen creative x-fi xtreme audio windows 7

Tags: windows, Creative, audio, instellingen, Xtreme, X-Fi

offlineguidovdp Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 19:37 1
Dag allemaal,

Ik heb vorige week windows 7 hp gekocht en geinstalleerd op mijn pc waar ik eerst vista hp op had draaien.
In de pc heb ik een creative x-fi xtreme audio ( pci-express) en via de optische uitgang aangesloten op mijn receiver (7.1)
Onder vista werkte het allemaal prima en kon via creative audio console heel makkelijk alles instellen zoals het aantal luidsprekers.

Nu met windows 7 wil het maar niet lukken om het goed te laten werken.
Zo kan ik om te beginnen nergens instellen hoeveel luidsprekers ik heb aangesloten :S
Bij 'geluid' selecteer ik het afspeelapparaat, en zou dan linksonder configureren moeten kunnen gebruiken, maar deze knop is lichtgrijs/niet bruikbaar.

Ik heb verschillende keren contact gehad met creative én microsoft, maar dat heeft tot nog toe niet geholpen.

Wat ik heb geprobeerd is het compleet verwijderen van alle software en drivers, om vervolgens na de herstart de laatste driver van creative te installeren.
Volgens microsoft kon ik ook via windows update hun laatste drivers installeren en dat heb ik ook geprobeerd, zonder resultaat.

Ik ben nu een week proberen verder, en kan nog steeds niks!

Iemand een idee/oplossing ?
offlineassasinBats Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 19:44 1
Driverprobleem. Ik had het zelf ook, maar ik zou niet eens meer weten hoe ik het uiteindelijk opgelost heb.
offlineguidovdp Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 19:46 1
Vergeten detail, het gaat om de 64bits versie van windows :P
offlineassasinBats Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 20:38 1

quote:

guidovdp schreef op 03 november 2009 @ 19:46:
Vergeten detail, het gaat om de 64bits versie van windows :P

Dat was bij mij ook.

Gooi alle drivers die met je kaart te maken hebben weg, ga in veilige modus. doe een driversweep. download de nieuwste drivers van de creative website. restart.
offlineDrammer Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 21:17 1
Ik gebruik zelf een X-Fi Platinum PCIe en die heb ik gewoonweg geďnstalleerd middels het auto update programma van Creative. Werkt perfect onder Windows 7, wellicht is dat dus ook nog een optie?
offlineguidovdp Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 21:26 1
ik heb zojuist 2x geprobeerd wat assasinbats zei, helaas zonder resultaat.
dat auto update programma kijkt gewoon op internet naar de laatste drivers.
deze heb ik zelf al gedownload en die gebruik ik dus ook.
Het komt bij elke driver-versie op hetzelfde neer, ik kan niks instellen...
De versie die ik op cd heb staan, de voorlaatste versie van de creative site, de laatste versie, en een versie via windows update; allemaal hetzelfde liedje.
offlineX-Fire-X Geplaatst op dinsdag 3 november 2009 21:39 1
Heb hier de gamer versie. Werkt hier allemaal via de opstartconsole. Is me wel opgevallen als ik daarvan rechtstreeks de laatste versie van pak de icoon uit het systeemvak blijft. Laat ik het echter via de update zelf lopen en krijg via die eerst eerdere versies erop dan gaat het wel goed. Moet er ff omliegen, maar meen dat de 1ste of 2e versie van de opstartconsole voor mij noodzakelijk was om eerst te installeren om alles goed te krijgen.
offlineguidovdp Geplaatst op woensdag 4 november 2009 20:09 1
Heb jij ook dit probleem gehad ? Ik kan uit je bericht niet echt iets opmaken, sorry.
offlineX-Fire-X Geplaatst op woensdag 4 november 2009 20:16 1
Heb maar een 2.1 setje en die werkt perfect. Kon in de opstartconsole ook alles goed wijzigen, maar weet dus dat er bugs in zitten. Wat mij wat betreft die bugs opviel is dat als er bepaalde oudere versies van dus die opstartconsole eerst geďnstalleerd werden deze niet meer voorkwamen bij de nieuwere versies. Terwijl als ik dus gelijk de nieuwste versie pakte ik er wel last van had.(voorbeeld dus de link van de opstartconsole in het systeemvak.)
Wellicht dus dat dit het probleem waar jij mee zit ook oplost.
X-Fire-X heeft dit bericht gewijzigd op 04-11-2009 om 20:18
offlineguidovdp Geplaatst op donderdag 5 november 2009 19:26 1
ok, ook dat werkt niet voor mij dus...
ik heb zojuist uit frustratie die creative eruit gehaald ( iemand interesse ?)
mn mobo heeft ook onboard geluid (realtek hd audio 883, 8 kanaals)dus deze heb ik nu geinstalleerd, en wat denk je.. kan ook hier niet het aantal luidsprekers instellen!!!
is dat normaal in windows 7 als je de digitale uitgangen gebruikt ofzo ?
*zucht*
offlineX-Fire-X Geplaatst op donderdag 5 november 2009 20:13 1
Misschien moet je de Vista driver eens installeren. Deze dus in compabiliteitsmodus uitvoeren en ook administrator aanvinken daarbij.
Is niet de ideale weg, maar wellicht kan je het via die omweg toch gewoon gebruiken.
offlineguidovdp Geplaatst op donderdag 5 november 2009 20:33 1
het gekke is dat als ik bij geluid ga testen, dolby en dts beiden goed werken, en dan ook alle speakers worden aangestuurd.

Even een rondvraag;
Wie heeft er windows 7 en gebruikt digitale uitgang voor geluid, en wie van diegenen kan bij 'geluid' op configureren drukken na het selecteren van het audio apparaat ?
Als er ook mensen zijn met dezelfde realtek hd audio 883 onder windows 7, zou ik graag een screenie van hun realtek audio manager willen zien.
offlineBrody Geplaatst op woensdag 29 december 2010 10:10 1
Hallo,

ik heb precies hetzelfde probleem als de TS hier omschrijft.

Windows 7 en een Creative Labs X-Fi extreme audio PCI-e kaart dmv een optische audio kabel aangesloten op mijn receiver. Dus alleen een kabel in de optische audio out, verder geen aansluitingen benut.

Ik kan nergens instellen hoeveel luidsprekers ik wil gebruiken en geen gebruik maken van de virtual surround opties. Mijn receiver ontvangt nu volgens display een 2.0 signaal. Als ik via apparaatbeheer de eigenschappen ga bekijken kan ik niet configureren (knop is grijs), maar bij de ondersteunde indelingen DTS-audio en Dolby Digital test dan wordt er wel kortstondig een 5.1 signaal doorgegeven (dit geeft mijn receiver ook aan), maar dit sringt na de test meteen terug op 2.0. Iemand een oplossing?
offlineSir_Hendro Geplaatst op woensdag 29 december 2010 10:13 1
Ik heb hier de X-Fi Elite Pro succesvol aan de praat onder Windows 7 Professional x64. Het is belangrijk dat je de laatste drivers / software download van de Creative website en dan hoort het gewoon netjes te installeren en werken.
offlineBrody Geplaatst op woensdag 29 december 2010 10:19 1
Ik heb de auto-update functie gebruikt en alle updates die werden aangegeven uitgevoerd. De nieuwste driver volgens auto-update staat ook op de creative website als nieuwste. Alles drivers/software er af gooien en toch via Creative website laatste versies installeren biedt dan uitkomst?
offlineOrcaModder Geplaatst op woensdag 29 december 2010 12:52 1
wat ik me nou af vraag he..
is het echt de moeite om een extra geluidskaart te nemen voor laten we zeggen +60euro?

misschien ben ik iemand die aan simpele dingen genoeg heb,
maar ik wil toch wel eens de voordelen weten van zo'n kaart...
OrcaModder heeft dit bericht gewijzigd op 29-12-2010 om 13:03
offlineSir_Hendro Geplaatst op woensdag 29 december 2010 17:56 1
Het belangrijkste is dat de geluidskwaliteit toe neemt. Zo klinkt het geluid uit een dure chip veel beter dan van een onboard. Tevens heb je minder tot vrijwel geen ruis op max volume. Daarnaast komen dan alle extra's zoals welke in en outputs je erbij hebt en wat er allemaal voor software mee krijgt (sommige zijn erg handig).

Tevens is het volgens mij ook zo dat onboard sound je cpu belast wat bij een losse geluidskaart niet het geval is.
Sir_Hendro heeft dit bericht gewijzigd op 29-12-2010 om 17:56
offlineBrody Geplaatst op woensdag 29 december 2010 20:49 1
Ik heb alle software en drivers van Creative gedeinstalleerd, via veilige modus windows 7 opgestart, met driver sweeper alle drivers van Creative verwijderd en vervolgens de nieuwste driver van de creative website geinstalleerd. (versie 1.04.000 releasedatum 30 juni 2009). Veilige modus verlaten , maar vervolgens werkt het nog steeds niet. Nog andere ideeen/suggesties?
offlineSir_Hendro Geplaatst op donderdag 30 december 2010 10:28 1
Tja dan doe je toch echt iets fout want bij mij werkt het top model van de Creative X-Fi series gewoon perfect onder Windows 7 Professional x64.

Kijk maar:
offlinewoms Geplaatst op donderdag 30 december 2010 14:03 1
Probeer eens PAX drivers, aangepaste Creative drivers.
http://www.hardwareheaven.com/pax-drivers/

Ik gebruik die ook voor mijn XtremeMusic en is echt beter dan de standaard drivers van Creative.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat deze werkt:
http://www.hardwareheaven.com/pax-drivers/195874-pax-creative-download-section-mods-2.html#post1386340

Er staan namelijk geen specifieke kaarten achter supported cards.
woms heeft dit bericht gewijzigd op 30-12-2010 om 14:08

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Hardware Componenten » Instellingen creative x-fi xtreme audio windows 7