Author

Dit topic is gemaakt naar aanleiding van het grote aantal vragen in het Techzine Gameserver: Wolfenstein - Enemy Territory topic.
Dit topic is speciaal voor de beginners onder ons die het gratis spel Wolfenstein: Enemy Territory spelen of misschien willen gaan spelen, maar het doel van het spel en wat je allemaal kunt nog niet helemaal begrepen hebben.
Uiteraard staat vragen hier vrij maar je wordt wel geacht eerst deze Topicstart door te lezen voordat je een vraag gaat stellen.
FAQ
Laat ik even beginnen met een korte FAQ (Frequently Asked Questions)
Q: Wat is het voor spel?
A: Wolfenstein - Enemy Territory is een gratis te downloaden, stand-alone (heeft geen ander spel nodig) Multiplayer First Persoon Shooter game.
In dit spel neem je het tegen elkaar op in 2 teams, de Geallieerden (Allies) en de Duitsers (Axis).
Q: Wat kost het?
A: Het is helemaal gratis
Q: Waar kan je het downloaden?
A: Downloaden kan hier
Vervolgens heb je de meest recente patch nodig, die je hier
kan downloaden.
Het spel is ongeveer 260 MB en de patch is ongeveer 5 MB groot.
Het spel is tevens te spelen op Linux én Macintosh systemen.
Daarvoor kan je hier een kijkje nemen in de volledige lijst met downloads voor Wolfenstein - Enemy Territory.
Q: Kan ik het draaien op mijn PC / Wat zijn de systeemeisen?
A: De systeemeisen zijn als volgt:
Minmimum System Requirements:
* Windows® 98/ME/2000/XP OS (Windows NT 4.0 not recommended for clients)
* 100% Windows® 98/ME/2000/XP compatible system (including all 32bit drivers)
* Intel® Pentium® III 600Mhz processor or AMD equivalent
* 128 MB RAM
* 32 MB 100% fully OpenGL® compliant 3-D video card
* Microsoft® Direct X® 8.1 or higher (not included)
* 271 MB total disk space for game files
* 500 MB free disk space for swap file
* 100% Microsoft® Windows® compatible keyboard
* 100% Microsoft® Windows® compatible mouse
* 100% Microsoft® Windows® compatible sound card
* For internet play, 100% Windows® 98/ME/2000/XP compatible 56.6k modem or better internet connection. 56.6k modem play is not recommended for games with more than 8 players total; broadband players should be able to handle up to 32 depending on their connection with the server on which they're playing.
Q: Wat zijn "Syringe", "Adrenaline-booster" en "BlauwSyringe"?
A:
- Syringe is het spuitje om iemand te "healen"
- Adrenaline-booster is de spuit om sneller te kunnen rennen.
Hiervoor is level 4 Medic vereist! - BlauwSyringe is de giftige variant van de gewone Syringe, deze doet exact het tegenovergestelde, het laat je health dalen.
Q: Welke commando's heb je in het spel en welke zogenaamde "Cvars" bestaan er?
A: Daarvoor is een hele uitgebreide lijst samengesteld door rtcw.co.uk, klik hier voor de lijst.
Inleiding:
Wolfenstein - Enemy Territory is dus een gratis te downloaden, stand-alone (heeft geen ander spel nodig)
Multiplayer First Persoon Shooter game.
In dit spel neem je het tegen elkaar op in 2 teams, de Geallieerden (Allies) en de Duitsers (Axis).
Je vecht in traditionele aparte maps of in een serie van maps om je doel te bereiken. Het zogenaamde
Campaign.
Tijdens het spelen ontvang je punten, "upgrades", verbeter je je skills en stijg je in rang.
Je krijgt bijvoorbeeld punten voor schieten, voor het verlenen van medische hulp of voor het geven van kogels (ammo) aan je
mede-spelers.
Je maakt gebruik van oude klassieke welbekende wapens ooit ook gebruikt in de Tweede Wereldoorlog.
Denk hierbij aan de MP40 of de M1 Garand, die je vast wel uit andere WOII-shooters kent.
Soldaatklassen:
1. Soldier:
Wapens: Panzerfaust, Flamethrower, Mortar, Mobile MG42, MP40/Thompson
Mogelijkheden: Doden!
Voordelen: Weinig kills, weinig XP, noobclass
Nadelen: flamethrower rangedistance, panzer= 1shot 1kill, onnauwkeurige mortar
2. Medic:
Wapens: MP40/Thompson
Mogelijkheden: Health packs, Revives (iemand die neergeschoten is weer 'beter maken'), Adrenaline
Voordelen: Heal jezelf, Goed XP verzamelen, Je team houdt van je.
Nadelen: Weinig munitie
3. Engineer:
Weapons: M1 Garand, K43 rifle, grenades
Mogelijkheden: construeren, dynamiet, landmijnen, bommen onschadelijk maken.
Voordelen: Veel explosieve munitie, onmisbaar voor objectives
Nadelen: Niet goed om XP te verzamelen.
4. Field Ops
Mogelijkheden: Munitie, Artillerie (arty), Luchtondersteuning oproepen (air strikes)
Voordelen: goed fragging, nooit munitie nodig, levert veel XP op, je geeft munitie aan je team. Je krijgt waardering erdoor.
Nadelen: Je moet airstrikes oproepen compenseren met munitie geven, beste class voor spawnkillen
5. Covert Ops
Wapens: Sten, FG42, K43, M1 Garand + scope
Mogelijkheden: satchel charges (tasjes met C4), vijnaden en landmijnen spotten, uniformen stelen, rook, snipen.
Voordelen: infiltreren, objectives vernietigen, het andere team vervelen
Nadelen: wapens zijn moeilijker te gebruiken (moeilijkste class)
Wapens:
Knife / Mes

Normal stab: 10 HP
Backstab: 101 HP
MP40 / Thompson

Bodyshot: 18 HP
Headshot with helmet: 40 HP
Headshot without helmet: 50 HP
Reload time: 2.5 seconds
6 rounds per second
30 rounds per clip
5 spare clips maximum
Luger / Colt

Bodyshot: 18 HP
Headshot with helmet:40 HP
Single pistols:
Reload time: ~1.5 seconds
3.5 rounds per second (if you click fast!)
8 rounds per clip
24 rounds total
Dual-wield (akimbo) pistols:
Reload time: ~2.5 seconds
7-10 rounds per second (if you click as fast as you can)
16 rounds per second (if you use a script)
16 rounds per clip
48 rounds total
Deze krijg je wanneer je level 4 small weapons hebt gehaald!
Sten

Bodyshot: 14 HP
Headshot with helmet: 40 HP
Reload time: 3 second
After 16 rounds, it overheats for 2 seconds
32 rounds per clip
64 rounds total
FG42 (FallschirmGewehr 42) doorgaans gebruikt door Duitse parachutisten)

Bodyshot: 15 HP (30 HP in sniper mode)
Headshot with helmet: 40 HP (48 HP in sniper mode)
Headshot without helmet: 50 HP (60 HP in sniper mode)
Reload time: 2 seconds
9 rounds per second
20 rounds per clip
K43 / M1 Garand

Bodyshot: 34 HP (50 HP in sniper mode)
Headshot with helmet: 48 HP (80 HP in sniper mode)
Headshot without helmet: 68 HP (100 HP in sniper mode)
8 rounds per clip (M1 Garand) or 10 rounds per clip (K43)
MG42

Bodyshot: 20 HP
Headshot without helmet: 20 HP
Headshot with helmet: 20 HP
18 rounds per second
150 rounds per clip
450 clips total
Flamethrower

200 "shots" (each "shot" is one burst of flame)
No need to reload clips, never overheats
The flamethrower basically drains the player's health by 5 HP, at some rate. There are two ways a person can receive damage from a flamethrower:
1) Flame damage: As long as someone stands inside a flamed area, they will receive damage at a quick rate. The rate increases if there are more "flames" in that area.
2) Burn damage: Once someone has been flamed, they will receive an additional 30 hp of damage over approximately 2 seconds
Panzerfaust

4 shots, very long recharge time
Instant death to anyone within a ten foot radius
Can be used to damage tank/truck.
Hieronder een plaatje om een idee te krijgen van de reikwijdte van een Panzerfaust:

Mortieren

Granaten

Screenshots:

[/]

Allen klikbaar!
Links
http://www.enemy-territory.de
http://velocity.lunarpages.com/index.html
http://www.3dgamers.com/games/wolfensteinet/
http://www.planetwolfenstein.com/enemyterritory/
Foutmeldingen:
De #1 meest gevraagde vraag is wel over opengl. Je krijgt dan deze error:
GLW_StartOpenGL() - could not load OpenGL subsystem
Dit is in de meeste gevallen op te lossen door de videokaart drivers up te daten. Het kan ook komen dat degene zijn videokaart geen opengl ondersteund of de hardware acceleratie van zijn videokaart staat uit. Maar beide laatste gevallen ben ik nog maar 1 keer tegengekomen.
©By IT-Pro / Informatie afkomstig van Wolfenstein Enemy Territory Unofficial Player Guide, Wolfenstein Enemy Territory @ Activision Games, Verschillende sites voor de screenshots.
Eventuele fouten en/of toevoegingen kunnen per PM aan mij doorgegeven worden.
IT-Pro
wijzigde dit bericht op 01-08-2006 17:30 (28%)
Alu MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz — 4GB — 500 GB — Mac OS X Snow Leopard 10.6.3 — iPhone 3GS 16GB, 3.1.3
Ik heb 1 klein vraagje namelijk Wat word bedoeld met een Fireteam? Je krijgt bij het joine van een team de vraag of je erin wilt..
//edit
Trouwens mooie TS!
//edit
Trouwens mooie TS!
DjRex
wijzigde dit bericht op 19-03-2006 20:44 (13%)
Daarmee werk je samen
Houd eigenlijk niet zoveel in geloof ik.
en mooie ts!
en mooie ts!
Je werkt toch altijd samen?quote:
Ganstah schreef op 19 maart 2006 @ 20:45:
Daarmee werk je samenHoud eigenlijk niet zoveel in geloof ik.
en mooie ts!
soldaarklassen klopt niet,
hoelang heb je ET gespeeld?
ff mijne
1. Soldier:
Voordelen:Weinig kills>>weinig XP, noobclass
Nadelen: flamethrower rangedistance, panzer= 1shot 1kill, onnouwkeurig motar
2. Medic:
Mogelijkheden: Health packs, Revives (iemand die neergeschoten is weer 'beter maken'), Adrenaline
Nadelen: Weinig munitie, te veel selfheal=noob
3. Engineer:
Mogelijkheden: construeren, dynamiet, landmijnen, bommen onschadelijm maken.
4. Field Ops
Mogelijkheden: Munitie, Artillerie (arty), Luchtondersteuning oproepen (air strikes)
Voordelen: goed fragging, nooit munitie nodig, levert veel XP op, je geeft munitie aan je team
Nadelen: beste class voor spawnkill, artillery kan Gay ig overkomen
5. Covert Ops
Wapens: Sten, FG42, K43
Mogelijkheden: satchel charges (tasjes met C4), vijnaden en landmijnen spotten, uniformen stelen, rook, snipen.
Voordelen: infiltreren, objectives vernietigen, het andere team vervelen , levert veel xp
Nadelen: wapens zijn moeilijker te gebruiken (moeilijkste class
hoelang heb je ET gespeeld?
ff mijne
1. Soldier:
Voordelen:Weinig kills>>weinig XP, noobclass
Nadelen: flamethrower rangedistance, panzer= 1shot 1kill, onnouwkeurig motar
2. Medic:
Nadelen: Weinig munitie, te veel selfheal=noob
3. Engineer:
Mogelijkheden: construeren, dynamiet, landmijnen, bommen onschadelijm maken.
4. Field Ops
Voordelen: goed fragging, nooit munitie nodig, levert veel XP op, je geeft munitie aan je team
Nadelen: beste class voor spawnkill, artillery kan Gay ig overkomen
5. Covert Ops
Wapens: Sten, FG42, K43
Voordelen: infiltreren, objectives vernietigen, het andere team vervelen , levert veel xp
Nadelen: wapens zijn moeilijker te gebruiken (moeilijkste class
quote:
Ja je werkt altijd samen inderdaad. Maar Fireteams kunnen apart met elkaar communiceren.
Als je dus in een fireteam zit dan kan je apart met mensen van jouw fireteam communiceren.
Dan kan je (volgens mij) met "U" met je fireteam communiceren.
Alu MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz — 4GB — 500 GB — Mac OS X Snow Leopard 10.6.3 — iPhone 3GS 16GB, 3.1.3
quote:
leukzegeenchip schreef op 19 maart 2006 @ 20:51:
-heel verhaal
Ok bedankt voor de informatie, ik zal het z.s.m. ververwerken.
Alhoewel er wel een beetje rare dingen tussenstaan, die verwijder ik dus ook.
Like dingen zijn volgens mij nog altijd niet "gay"
*zucht* ik ook altijd met dat dubbelposten -_-
IT-Pro
wijzigde dit bericht op 19-03-2006 20:56 (71%)
nice ts, ik vind zelf sniper geen moeilijk wapen en zelfs 1 van de beste wapens van et spel mjah ieder zn ding
MOH
welles
Mijn favoriete class is engineer. Ik ben daar ook gewoon goed in. De enige keer dat ik iets anders doe is in de map Caen, als ik axis ben en het onmogelijk is de tank over de brug te krijgen. Dan ga ik cvops, help mezelf in vermomming en jat de documenten
Die vermomming is echt verdomt grappig sommige zien het niet en kan je gewoon met hun meelope en als ze in gevecht zijn neer knalle en dan weer het pakje van hun pakke
btw hoe zit dat eigenlijk met dat pakje is het naar zoveel x schiette is het pakje weg?
btw hoe zit dat eigenlijk met dat pakje is het naar zoveel x schiette is het pakje weg?
MOH
quote:
Teletubbie schreef op 19 maart 2006 @ 21:40:
Die vermomming is echt verdomt grappig sommige zien het niet en kan je gewoon met hun meelope en als ze in gevecht zijn neer knalle en dan weer het pakje van hun pakke
Als je met een wapen schiet dat geen demper heeft of geen snipergeweer is ben je het kwijt. Simpel gezegd: maakt het lawaai, dan ben je je pakje kwijt.
Mooie topicstart, maar het zou nog mooier zijn als het even in een tabel wordt gezet.
oh ok bedanktquote:
erasmus schreef op 19 maart 2006 @ 21:46:
[...]
Als je met een wapen schiet dat geen demper heeft of geen snipergeweer is ben je het kwijt. Simpel gezegd: maakt het lawaai, dan ben je je pakje kwijt.
Mooie topicstart, maar het zou nog mooier zijn als het even in een tabel wordt gezet.
MOH
Dankje. Ik wil het best in een tabel zetten, ik weet alleen zelf niet zo goed hóé. Dus als iemand het voor me zou willen doen en het dan naar mij opstuurt. Heel graagquote:
1 klein dingetje engineer is wel goed voor xp te verzamelen!
voor de rest mooie TS
voor de rest mooie TS
Pas wanneer je het kwijt bent weet je hoe hard je het kan missen
vraagje : zijn de grafisch hier wel mooi (beter dan cod2 of gelijk als cs source) (cs source ownage)
[b]Owner of PS3 40gb, Games : COD4,AC,TES:Oblivion,NFS:Carbon
welles
De graphics zijn niet van hoogstaand niveau, kijk de screens maar. Maar het is gratis en het gaat om de gameplay vind ik.quote:
skater-rob schreef op 19 maart 2006 @ 23:27:
vraagje : zijn de grafisch hier wel mooi (beter dan cod2 of gelijk als cs source) (cs source ownage)
lijkt wel een goed spel
eerst een beetje oefenen op cs source en dan naar dit gaan denk ik
als ik dit ga spelen wat is het beste pijltje of toetsten op toetsenbord als je moet lopen ikzie sommige spelen met de toetsen ?
als ik dit ga spelen wat is het beste pijltje of toetsten op toetsenbord als je moet lopen ikzie sommige spelen met de toetsen ?
[b]Owner of PS3 40gb, Games : COD4,AC,TES:Oblivion,NFS:Carbon
Ik vroeg me af hoe je de flamethrower en sniper e.d. kan kiezen? Ik heb bij bijna alle klassen dezelfde wapen. Thompson e.d.
L voor limbo, en dan klikken op je wapen (rechtsonder) en je muis ingedrukt houden en naar het wapen wat je wil gaan.quote:
Hacula schreef op 20 maart 2006 @ 00:40:
Ik vroeg me af hoe je de flamethrower en sniper e.d. kan kiezen? Ik heb bij bijna alle klassen dezelfde wapen. Thompson e.d.
quote:
skater-rob schreef op 19 maart 2006 @ 23:30:
lijkt wel een goed spel
Gamepad
Er is niets beter je moet voor jezelf uitvinden wat je het fijnst vind, als je met pijltjes gaat werken moet je wel alle toetsen herconfigreren dat ze binnen het bereik van je vingers zijn...
As a final touch, God created the Dutch
bij die punkbuster kick moet je gewoon in options gaan en dan bij system detailtextures uit zetten, dat heeft bij mij geholpen en dan hoef je ook niet de console te openen.
What what.
quote:
Teletubbie schreef op 19 maart 2006 @ 21:16:
nice ts, ik vind zelf sniper geen moeilijk wapen en zelfs 1 van de beste wapens van et spel mjah ieder zn ding
k43/garand zijn de moeilijkste wapens 1v1 tegen een fullautomatic geweer(thompson en mp40). Dit eist veel ervaring, als je het eenmaal onder de knie hebt, is het zeer lethal
Fg42, mijn favoriete, aim goed, want voor je het weet moet je reloaden.
En over graphics,
het spel is 4a5 jaar oud, en het spel speelt heel leuk (gameplay
CS ziet er ook niet mooi uit , maar wordt ook gespeeld (ik vind het een kut spel, je schiet op zijn benen en maak je een headshot
@tz, die damages kloppen niet echt , een kogel van luger/.45 is sterker dan 1x mp40/thompson, 1x kogel sten is sterker dan 1xmp40/thompson, in eerste versie was garand sterker dan k43. Mg42 klopt al helemaal niet, alles 20hp ja hoor.
leukzegeenchip
wijzigde dit bericht op 20-03-2006 08:50 (14%)
Hehe vorige keer zat iemand met Radar gewoon vanaf het raampje (een Covertops van andere team) te snipen ^^.. dat was lachen... maar toen schoot ik hem neer
Sisli bir gece yarisinda, issiz bir sokak ortasinda, kirik bir lambanin altinda, dalmisim sevdalara.Neler gecti kalbimden bilsen, yaslar damladi gozlerimden,anladimki olene kadar,
FENERBAHÇE dusmeyecek dilimden.
FENERBAHÇE dusmeyecek dilimden.