Author
Ik snap echt niet wat je nou bedoelt. Wees eens wat specifieker, laat een relevant stukje HTML en CSS zien en liefst een linkje naar een pagina waar je dat hebt staan. Dan kunnen we je misschien ook echt helpen.
Dit is je css zo te zien:
code:
Als je ruimte ertussen wilt gebruik je margin-left , margin-right ed of gewoon margin
Dan is t mooier om deze ipv met px in % te doen, dan heb je op ong elke res hetzelfde
Wil je btw je text tussen de divs in hebben?
Zoja dan moet je zo doen:
<div id=""></div>
text
<div id=""></div>
Dus niet de 2 divs eerst en dan text
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| #rand_links
{
position: absolute;
left: 100px;
top: 0px;
width: 4px;
height: 800px;
background-image:url(images/rand.png);
}
#rand_rechts
{
position: absolute;
left: 900px;
top: 0px;
width: 4px;
height: 800px;
background-image:url(images/rand.png);
} |
Als je ruimte ertussen wilt gebruik je margin-left , margin-right ed of gewoon margin
Dan is t mooier om deze ipv met px in % te doen, dan heb je op ong elke res hetzelfde
Wil je btw je text tussen de divs in hebben?
Zoja dan moet je zo doen:
<div id=""></div>
text
<div id=""></div>
Dus niet de 2 divs eerst en dan text
speedydre
wijzigde dit bericht op 11-01-2006 17:44 (13%)
Newtech.nl => Xtreme CMS / Webshop / Forum / WebLog systemen
@ Speedydre: Bedankt voor de snelle en goede reactie 
Maar maak het uit in welke volgorde je de <div id="naam"></div> tags zet? Zoja, in welke volgorde?
Maar maak het uit in welke volgorde je de <div id="naam"></div> tags zet? Zoja, in welke volgorde?
14coen
wijzigde dit bericht op 11-01-2006 17:49 (48%)
Zo kan het:
code:
Divisions zijn geen vervangend iets voor tabellen. Tabellen zijn alleen niet voor de opmaak van een website (zie: layout) bedoeld. Hier zijn onder andere divisions voor gemaakt. Niet alléén divisions dus. Het stylen van deze layout doe je met Cascading Style Sheets, CSS.
Veel succes.
//Het voorbeeld wat speedydre geeft is dus niet de bedoeling.
-Ten eerste omdat je onnodig een division om een img element heen zet.
-Ten tweede dat je, wil je tóch een afbeelding als border (helemaal niets mis mee), velen malen beter een background-image kunt gebruiken. Jij (speedydre) hebt het idee dat je gewoon alles (absolute) moet positioneren vanaf een punt? Dát is dus juist de kracht van goed gebruik van HTML en CSS, de bijna eindeloze mogelijkheden tot layout opmaak.
-En ten derde dat jou layout dus niet gecentreerd blijft in grotere resoluties, enkel even breed met elke keer een zelfde aantal pixels vanaf de linker zijde.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| <html>
<head>
<title>Titel</title>
<style type="text/css">
body {
margin: 0; /* we willen geen margin */
padding: 0; /* we willen geen padding */
text-align: center; /* centreert de boel */
div#layout {
width: ###px; /* de gewenste breedte tussen de 2 lijnen (in mijn voorbeeld borders)*/
margin: 0 auto; /* blijft hij lief in het midden */
text-align: left; /* zorgt dat de elementen ná div#layout niet meer centreren */
border: solid grey; /* kleur + border stijl */
border-width: 0px 1px; /* border breedte (boven en onder 0px, recht en links 1px) */
}
</style>
<body>
<div id="layout">
..je website..
</div>
</body> |
Divisions zijn geen vervangend iets voor tabellen. Tabellen zijn alleen niet voor de opmaak van een website (zie: layout) bedoeld. Hier zijn onder andere divisions voor gemaakt. Niet alléén divisions dus. Het stylen van deze layout doe je met Cascading Style Sheets, CSS.
Veel succes.
//Het voorbeeld wat speedydre geeft is dus niet de bedoeling.
-Ten eerste omdat je onnodig een division om een img element heen zet.
-Ten tweede dat je, wil je tóch een afbeelding als border (helemaal niets mis mee), velen malen beter een background-image kunt gebruiken. Jij (speedydre) hebt het idee dat je gewoon alles (absolute) moet positioneren vanaf een punt? Dát is dus juist de kracht van goed gebruik van HTML en CSS, de bijna eindeloze mogelijkheden tot layout opmaak.
-En ten derde dat jou layout dus niet gecentreerd blijft in grotere resoluties, enkel even breed met elke keer een zelfde aantal pixels vanaf de linker zijde.
Treador
wijzigde dit bericht op 11-01-2006 18:06 (53%)
waarom gebruik je 2 afbeeldingen én 2 divs op een plek waar dat niet nodig is?
om borders te maken is het simpele css attribuut 'border' uitgevonden
code:
om borders te maken is het simpele css attribuut 'border' uitgevonden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| body {
text-align: center; //om de div te centreren, werkt in elke browser
margin: 0px;
padding: 0px;
}
div#wrapper {
text-align: left; //om de doorwerkende 'text-align: center;' niet te hebben
border-left: 1px solid black;
border-right: 1px solid black;
width: 700px;
margin: 0px auto 0px auto; //volgorde: top, right, bottom, left
}
#html:
<div id="wrapper">lalalalala</div> |
joolee
wijzigde dit bericht op 11-01-2006 18:03 (19%)
Ik heb even snel een voorbeeld gemaakt.Werkt in firefox en internet explorer op twee resolutie getest(800*600,1024*768)
code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| css:
body {
text-align : center; //om de div te centreren, werkt in elke browser
margin : 0px;
padding : 0px;
}
.maincadre {
width : 708px;
height : 1015px;
padding : 0;
margin : auto auto auto auto;
position : relative;
border-left : 1px solid black;
border-right : 1px solid black;
}
html:
<div class="maincadre">hello</div> |
Helemaal geweldig, maar waarom geef je als margin "auto auto auto auto" op, als het toch allemaal hetzelfde is, is één keer "auto" meer dan genoeg.
Daarbij is het in de regel "margin: 0 auto;" wat je wil gebruiken, of ipv 0 het gewenste aantal pixels ten opzichte van de bovenkant van het venster (en tevens ook de onderzijde!).
Daarbij wil ik aanvullen dat het hele text-align gebeuren zuiver en alleen voor IE versies lager dan 6 is toegevoegd. Voor browsers als Opera en firefox die wel luisteren naar standaarden is het niet nodig, en ook IE 6 kan zonder de text-align regels.
En bij waardes die 0 zijn hoef je geen eenheid op te geven. 0 appels, 0 peren, 0 pixels of 0% het is allemaal niets en dus gewoon 0.
Daarbij is het in de regel "margin: 0 auto;" wat je wil gebruiken, of ipv 0 het gewenste aantal pixels ten opzichte van de bovenkant van het venster (en tevens ook de onderzijde!).
Daarbij wil ik aanvullen dat het hele text-align gebeuren zuiver en alleen voor IE versies lager dan 6 is toegevoegd. Voor browsers als Opera en firefox die wel luisteren naar standaarden is het niet nodig, en ook IE 6 kan zonder de text-align regels.
En bij waardes die 0 zijn hoef je geen eenheid op te geven. 0 appels, 0 peren, 0 pixels of 0% het is allemaal niets en dus gewoon 0.
dat wist ik nog nietquote:
Civil schreef op 11 januari 2006 @ 19:03:
er zijn mensen die IE5< gebruiken, ik ken er zelf al 2quote:
ik vind een eenheid netter staan maar het is niet nodigquote:
Ah ik was vergeten hoe je dat moest doen dus deed ik voor de zekerheid maar vier keer auto, maar bedanktquote:
Civil schreef op 11 januari 2006 @ 19:03:
Helemaal geweldig, maar waarom geef je als margin "auto auto auto auto" op, als het toch allemaal hetzelfde is, is één keer "auto" meer dan genoeg.
Die mensen geven dan raad die ze blijkbaar niet kunnen geven, want alleen divs gebruiken is onzin. Zie http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/smurf-languagequote:
14coen schreef op 11 januari 2006 @ 17:23:
Hallo iedereen,
Veel mensen raadde me DIV's aan in plaats van Tables
Divs gebruiken is beter dan tables omdat dat gewoonweg veel gemakkelijker is en vele site's gebruiken divsquote:
Die mensen geven dan raad die ze blijkbaar niet kunnen geven, want alleen divs gebruiken is onzin. Zie http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/smurf-language
quote:
pcdocter schreef op 12 januari 2006 @ 16:37:
[...]
Divs gebruiken is beter dan tables omdat dat gewoonweg veel gemakkelijker is en vele site's gebruiken divs
Onzin
Het gebruik van divs kan net zo smerig zijn als een tabelletje. Lees voor de grap het linkje dat Locutus hierboven gaf. Als je dat eens doorleest dan besef je hopelijk dat wat jij hierboven zegt absoluut niet waar is.