Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Complete Systemen » [OV] Spiegelreflex [ 750 ]

Hardware - Complete Systemen

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: [OV] Spiegelreflex [ 750 ]

Tags: 750, [, ], spiegelreflex, [OV]

offlinegamemaster Geplaatst op donderdag 28 januari 2010 22:41 1
Heb altijd veel plezier gehad in het schieten van foto's met een simpele digitale camera. Echter ga ik over een aantal maanden zeer waarschijnlijk een aantal weken op vakantie naar Thailand of Indonesie. Dat verdiend in mijn opzicht een mooie camera om foto's te maken. Daarnaast is fotograferen tijdens uitgaan, sport en dergelijke ook telkens meer mijn interesse aan het wekken. De fotografie wedstrijden op Techzine lijken me ook een leuke vrijetijdsbesteding.

Nu heb ik echter nog weinig, vrijwel geen, ervaring met spiegelreflex camera's.

Heb wel eens foto's gemaakt met een D80, EOS 450D en Alpha350 en vond het eigenlijk allemaal wel mooie fijne camera's.

Nu hoor en lees ik veel goeds over de (redelijke nieuwe?) Nikon D5000. Deze valt ook nog mooi (Body) binnen mijn budget. Is dit een goede camera voor een beginner? En wat zijn nou de daadwerkelijke verschillen tussen bijvoorbeeld;

Nikon D5000, Sony Alpha 350, Canon EOS 500D, Pentax K10D?

Want ik weet niet goed waar ik nou precies op moet letten.
offlineassasinBats Geplaatst op donderdag 28 januari 2010 23:31 1

offtopic:
Niet bedoeld om je draadje te stelen, maar mijn pa heeft een 350D body in de verkoop voor 200 eu?
offlinePanamera Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 01:23 1
EOS 500D

Filmen, goede sensor :)

(canon fanboy, geen ervaring met nikons)
Panamera heeft dit bericht gewijzigd op 29-01-2010 om 01:24
offlineEldariel Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 11:02 1
Waarom wil je zoveel uitgeven aan een dSLR? Geloof mij, als je voor dat geld een dSLR koopt, dan ben je jaren bezig om alle functies te doorgronden. Ook met een budget-dSLR.

Kan je niet beter een goede 2e hands D60 of 450D kopen. Deze zijn perfect voor beginnende fotografen die meer willen. Hiermee bespaar je veel geld, en koop je ook een zeer goede camera waar je jaren plezier van zal hebben.

Ik heb nog een D60 in de aanbieding btw.
offlinefonzie2405 Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 15:17 1

quote:

Eldariel schreef op 29 januari 2010 @ 11:02:
Waarom wil je zoveel uitgeven aan een dSLR? Geloof mij, als je voor dat geld een dSLR koopt, dan ben je jaren bezig om alle functies te doorgronden. Ook met een budget-dSLR.

Kan je niet beter een goede 2e hands D60 of 450D kopen. Deze zijn perfect voor beginnende fotografen die meer willen. Hiermee bespaar je veel geld, en koop je ook een zeer goede camera waar je jaren plezier van zal hebben.

Ik heb nog een D60 in de aanbieding btw.
Helemaal mee eens, meer dan voldoende aanbod in gebruikte dSLR's, zoek op fotosites naar reviews en kies een mooie camera uit voor niet al te veel geld. Doe dat ruim voordat je weggaat, dan heb je nog tijd om te oefenen. Koop veel geheugenkaartjes en een grote harde schijf, die kosten zowat niets meer. Fotografeer in Raw-formaat, dan kun je naderhand met photoshop (of iets vergelijkbaars) je foto's nog helemaal bijwerken (kost wel veel tijd). Koop een goede cameratas die niet bungelt of een camerarugzakje (heb zelf een Lowepro slingshot) om je kostbare spullen op te bergen en mee te nemen. Zorg dat je tas waterdicht is of een hoes heeft (zoals mijn rugzakje). Koop op een batterijen site een paar extra accu's en zorg dat je er in ieder geval altijd één reserve opgeladen hebt. Zoek een leuk flitsertje voor niet al te veel geld en draai uv-filters op je lenzen (bescherming tegen krassen). Veel plezier in Thailand en met je nieuwe hobby.
offlinegamemaster Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 15:38 1
2e hands is uiteraard ook een optie, de 750 euro is ook een maximum, niet een bedrag wat ik er graag aan uit wil geven ;)

Dus rest nog steeds de vraag wat dan een goede camera is om naar te kijken, en wat nou specifiek de verschillen zijn.

@Panamera: De Nikon D5000 kan in Full HD filmen.
offlineEldariel Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 17:50 1
Wat voor ervaring heb je al met fotografie? Als je alleen een compact camera gewend bent, dan is een dSLR wel even wennen. Ik zou een 2e hands D60 of 450D aanraden met een goede lens erbij. Kan je gelijk een andere lens erbij kopen als je dat wilt. Het is ook handig als de verkoper een sd-kaart erbij doet en een goede tas. (bij voorkeur een waterdichte met extra ruimte voor b.v een lens).
offlinegamemaster Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 17:55 1
En waarom is het dan dat jouw voorkeur uit gaat naar een D60 of 450D? Dat is nou net wat ik wil weten :9
offlineEldariel Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 18:32 1
Omdat je genoeg hebt aan een D60 of 450D. Het zij zeer goede camera's. Je moet niet denken dat je met een D5000 bijvoorbeeld ineens betere foto's maakt dan een met een D60. Hoe je foto's eruit gaat zien hangt af van de fotograaf :).

Een D60 is een instap dSLR. Dat betekent niet dat hij slecht is. Nee, hij is zelfs er goed. Van alle geavanceerde opties op een duurdere ga jij echt geen gebruik maken.
offlinegamemaster Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 19:41 1
Ok, 2 dingen die me eigenlijk vooral aanspreken aan die D5000 zijn het kantelbare live-view scherm en de mogelijkheid om Full HD te filmen. Ik weet niet als je dat in rekening neemt of er dan nog goeie concurrenten zijn?
offlinekeldererik Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 19:43 1
Canon 500D kan je heel goedkoop krijgen tot en met zondag bij de mediamarkt. 19% btw eraf, probleem is dat ze bijna overal zijn uitverkocht maar misschien kan je hem nog ergens vinden. Heb hem vandaag daar gekocht en schiet mooie foto's! Heb ook andere modellen overwogen maar naar mijn mening is dit toch de betere keus in dit prijs segment!

HD filmen vond ik wel een leuke eigenschap. De Nikon kan dit ook, echter niet langer dan 5 minuten, dan loopt zn buffer vol! De 500D kan zolang je SD kaart en je batterij het toelaten.

De 500D heeft een aantal punten die hem de aanschaf naar mijn mening zijn geld waard maken tegenover een 450D. Het scherm van de 500D heeft ten eerste 920.000 pixels en de 450D maar 230.000. Preview van foto's ziet er dus beter uit. Verder heeft de 500D hogere ISO waarden en een nieuwere processor.

Hier kan je beetje zien wat voor foto's er gemaakt kunnen worden met een 500D. Sommige hebben wel een dikke lens dus daar hangt het ook vanaf, en de skills van de persoon :P

Hier een paar foto's die ik vandaag als beginner heb gemaakt: http://www.flickr.com/photos/keldererik/
keldererik heeft dit bericht gewijzigd op 29-01-2010 om 23:51
offlineEldariel Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 22:27 1

quote:

gamemaster schreef op 29 januari 2010 @ 19:41:
Ok, 2 dingen die me eigenlijk vooral aanspreken aan die D5000 zijn het kantelbare live-view scherm en de mogelijkheid om Full HD te filmen. Ik weet niet als je dat in rekening neemt of er dan nog goeie concurrenten zijn?

Je moet niet vergeten dat je bij een dSLR niet met het schermpje een foto neemt. Je kunt door de zoeker. Ja, het kantelbare schermpje is leuk, maar: je kijkt dus door de zoeker. Het is wel handig als je sn je foto's wilt bekijken.

Over de full HD film functie: Ook leuk, maar de batterij is denk ik zo leeg. Ook zou ik bedenken of je het ook echt gaat gebruiken. Ik zou je als beginnende fotograaf lekker op fotograferen richten ;).
offlineMiezjell Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 23:31 1
Waarom een dSLR kopen als je wilt gaan filmen? :)

Hou het dan bij een compact camera en koop er een leuke videocamera bij.. Realiseer je voor het kopen dat het niet het zelfde is als een compact camera. Het werkt dan niet meer als op de knop drukken en van de camera verwachten dat er een geweldige prent uit komt. Dat verwachten mensen van een compact camera, met een dSLR moet je het toch echt zelf doen wil je er een écht mooie plaat uit krijgen.
offlinekeldererik Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 23:59 1
Ik denk dat die filmen er gewoon als extra bijneemt. Niet zozeer een #1 prioriteit.
offlinegamemaster Geplaatst op zaterdag 30 januari 2010 02:00 1
Het zijn ook absoluut geen prioriteiten dat schermpje of de film functie maar het zijn wel +punten. En aangezien ik de overige verschillen (+/-) punten van de verschillende camera's niet ken zou ik niet weten waar ik mijn keuze anders op moet baseren. Er is hier veel advies maar niet echt het advies waar ik naar zoek, namelijk wat zijn concreet de verschillen (kwaliteit, sensor, lens, techniek noem het maar op) tussen de verschillend mogelijkheden voor mij, die ik waarschijnlijk nog niet eens allemaal heb gezien.
offline-ko- Geplaatst op zaterdag 30 januari 2010 02:35 1
Ok, alle camera's in het segment wat je wil zijn in principe gelijk. Je bepaalt dit niet echt door meningen van personen. Je moet naar een camera zaak toe en die dingen gaan vasthouden. Check hoe een Nikon werkt, check hoe een Canon werkt, check hoe een Minolta werkt. Wat houdt lekker vast, wat niet. Welk menu is fijn en welk niet? Hoe stel ik scherp, hoe druk ik een foto af. Bevalt de manier of zit de sluiterknop te dichtbij waardoor ik mijn vinger teveel moet buigen?

Alle camera's die je noemt zijn goed. Er zijn wel wat dingen die verschillend zijn, (Bij Canon zit de Autofocus in de lens, bij Nikon ook, bij Sony zit hij in de body, dit beïnvloed de prijs van de objectieven en zo zijn er nog wat dingetjes) Het enige wat je kan doen is proberen, proberen, proberen en uiteindelijk een keuze maken.

Om je een beetje op weg te helpen; Ik gebruik hem niet zoveel als ik zou willen, maar ik heb een Canon 450D en ben er behoorlijk blij mee. Heb hem inmiddels een jaar en hij laat me niet zitten in ieder geval.
offlineEldariel Geplaatst op zondag 31 januari 2010 12:02 1

quote:

gamemaster schreef op 30 januari 2010 @ 02:00:
Het zijn ook absoluut geen prioriteiten dat schermpje of de film functie maar het zijn wel +punten. En aangezien ik de overige verschillen (+/-) punten van de verschillende camera's niet ken zou ik niet weten waar ik mijn keuze anders op moet baseren. Er is hier veel advies maar niet echt het advies waar ik naar zoek, namelijk wat zijn concreet de verschillen (kwaliteit, sensor, lens, techniek noem het maar op) tussen de verschillend mogelijkheden voor mij, die ik waarschijnlijk nog niet eens allemaal heb gezien.

Het is in princiepe net zoals bij hardware. Je weet hoe goed een stuk hardware is na het lezen van een review. na een tijdje weet je wat goed is. Er zijn natuurlijk de twee grote merken (Canon en Nikon), maar ook natuurlijk kleinere zoals Minektota.

Als eerste kijk je naar de specificaties van een camera. Is het goed? Hoe ver kan hij zoomen? Wat voor opties heeft hij allemaal? Wat voor lenzen worden er gebruikt? Een camera kan bijvoorbeeld goeede specs hebben, maar als ze slechte lenzen gebruiken, dan heb je er nog niks aan.

Mijn advies: Lees eens een paar reviews van de camera's die je op het oog hebt. Ga dan ook eens naar een camera winkel zoals -ko- al aangaf. Kijk daar eens rond en voel hoe de camera's in je hand liggen. Zijn ze makkelijk te gebruiken? Zitten er niet teveel functies op? enz.
offlinescartsjer Geplaatst op maandag 1 februari 2010 09:20 1
mischien is deze site (klik) iets voor jou. ik heb er ook heel veel informatie vandaan. (was ook beetje een merk kwestie ben nikon fan)

ook moet ik er bij zeggen, de body is niet alles bepalend voor wat je met de camera kan. De objectieven bepalen voornamelijk wat je met je camera gaat doen.

zo zijn bij een aantal camera's de objectieven vrij duur, dit komt omdat nikon en een paar andere merken volgens mij ... de autofocus motor in de lens hebben zitten waardoor de body lekker licht en goedkoop word.

op die site die ik je heb gegeven staan ook veel vergelijkingen met soortgelijke camera's. (of iig mijn nikon D40 werd vergeleken met de EOS 350 en nog een ander merk camera.)

Succes!
offlinePanamera Geplaatst op maandag 1 februari 2010 11:16 1
Ik denk ook dat cameralabs op youtube hele goede en duidelijke reviews neerzet.
http://www.youtube.com/user/cameralabs
offlinelairnoc Geplaatst op vrijdag 5 februari 2010 18:28 1
vergeet niet dat een goede lens ook belangrijk is

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Complete Systemen » [OV] Spiegelreflex [ 750 ]