Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Android » [Android] Developers

Mobile - Android

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: [Android] Developers

Tags: Tags, mét, Opbokken, je

offlineMartijnGP Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 01:02 1
Ik vroeg mij af of er hier op Techzine ook mensen rondlopen die Android apps ontwikkelen of dat eventueel willen gaan doen. Ik ben me er een tijdje geleden ook in gaan verdiepen en het is vrij eenvoudig. Ik weet niet wat de animo is, maar misschien is het leuk een centraal developers topic te maken.

Ik ben bezig met een app die, hoe kan het ook anders, alcoholconsumptie bijhoudt.
offline-ko- Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 09:28 1
't Is gewoon JAVA geloof ik en je kan je eigen device gebruiken om te testen als ik me niet vergis. Heb alleen geen idee wat ik wil maken en geen tijd, dus voorlopig even niet. ;)
offlinecoen Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 09:35 1
* coen is ermee bezig
coen heeft dit bericht gewijzigd op 31-05-2011 om 09:35
offlineMartijnGP Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 15:17 1
Het is inderdaad gewoon Java, wel een beetje een schrale implementatie maar goed. Verder kun je inderdaad op je eigen telefoon devven (F5 in Eclipse en je app wordt op de telefoon gestart) maar een AVD (virtuele Android device) op je computer werkt ook goed.
offlinelun4t!c Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 15:37 1

Quote:

Op 31-5-2011 01:02 schreef MartijnGP:
Ik vroeg mij af of er hier op Techzine ook mensen rondlopen die Android apps ontwikkelen of dat eventueel willen gaan doen. Ik ben me er een tijdje geleden ook in gaan verdiepen en het is vrij eenvoudig. Ik weet niet wat de animo is, maar misschien is het leuk een centraal developers topic te maken.

Ik ben bezig met een app die, hoe kan het ook anders, alcoholconsumptie bijhoudt.

Dat werkt toch nooit, je alcoholconsumptie bijhouden. Dan moet je constant met je telefoon staan te pielen, doe je toch niet? Anders doe je iets verkeerd _O-
offlinecoen Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 16:05 1
Het enige wat ik minder prettig vindt is dat die emulator veel tijd nodig heeft om op te starten voor Android. Dat heeft Apple wel een stuk beter geregeld. De Android emulator heeft ongeveer een minuut nodig terwijl de iPhone emulator slechts 5 seconde nodig heeft.

Groot verschil en scheelt een hoop tijd tijdens het testen en debuggen van apps.
offlineMartijnGP Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 19:54 1

Quote:

Op 31-5-2011 15:37 schreef lun4t!c:
[...]

Dat werkt toch nooit, je alcoholconsumptie bijhouden. Dan moet je constant met je telefoon staan te pielen, doe je toch niet? Anders doe je iets verkeerd _O-

Haha, is meer voor terassen of iets dergelijks. Kun je kijken wanneer je weer mag rijden als je nog één pilsje pakt. In de kroeg ofzo natuurlijk niet.

Quote:

Op 31-5-2011 16:05 schreef coen:
Het enige wat ik minder prettig vindt is dat die emulator veel tijd nodig heeft om op te starten voor Android. Dat heeft Apple wel een stuk beter geregeld. De Android emulator heeft ongeveer een minuut nodig terwijl de iPhone emulator slechts 5 seconde nodig heeft.

Groot verschil en scheelt een hoop tijd tijdens het testen en debuggen van apps.

Je weet dat je die emulator gewoon kunt laten draaien he? :P Gewoon opnieuw draaien vanuit Eclipse. Dan sluti de app in de emulator af maar Android niet, en de nieuwe komt dan na ongeveer 5 seconden ook.
offlinesteynieboy Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 20:10 1
Zou me er wel eens in willen verdiepen, gewoon omdat ik graag zaken bijleer.
Maar ik heb echter totaal geen idee wat ik zou kunnen maken als eerste test-app...
offlinehotdog92 Geplaatst op woensdag 1 juni 2011 18:13 1
Sinds dat ik een Galaxy S II in bezit heb zat ik hier toevallig laatst ook al over na te denken.

Ik ben alleen amper bedreven in Java, maar volgens jou MartijnGP, schijnt het niet al te complex te zijn? In hoeverre gaat dit op voor beginnelingen zonder verdere achtergrondkennis? Hoe is het momenteel gesteld met documentatie en informatie op het internet?

Bovendien ontbreekt het bij mij ook nog aan een uniek idee om uit te werken in een App.
offlinez-man Geplaatst op woensdag 1 juni 2011 19:28 1

Quote:

Op 31-5-2011 16:05 schreef coen:

Als ik mijn pc aan mijn telefoon heb hangen duurt het maar 10 seconden.
Als ik een andere emulator nodig heb laat ik hem gewoon in de achtergrond opstarten waarna ik hem gewoon open laat staan. Als ik dan iets wil testen duurt het misschien 10 seconden.

Ik vind persoonlijk dat het niet zomaar wat java is... Het duurt toch wel enige tijd voor je wat inzicht verwerft in activities, intents, ressources enzo ... .

Ben paar maanden geleden begonnen aan een applicatie, maar zat wat vast. Op dit moment ben ik door het boek pro android 2 aan het gaan op mijn e-reader. Op dit moment gaat het niet echt vooruit door de examens, maar daarna heb ik het 10 dagen wat rustig voor ik op reis vertrek. Dan moet ik wel door dat boekje raken. Daarna gewoon als referentie gebruiken tijdens het coden. Moet wel lukken om dan mijn applicatie te ontwikkelen.

edit/ Tof trouwens, meer mensen hebben interesse dan ik dacht :)

@hotdogs92 Heb je ervaring met een andere objectgeörienteerde programmeertaal of helemaal niets?
z-man heeft dit bericht gewijzigd op 01-06-2011 om 19:33
offlineMartijnGP Geplaatst op woensdag 1 juni 2011 19:58 1
Ik heb ook niet gezegd dat het gewoon Java is :P Het object oriented werken wordt echt tot in belachelijke extremen doorgevoerd. Werkelijk alles heeft hij eigen class. Class extensions gaan soms tot wel 20 classes diep.

Inderdaad, activities moet je even door hebben. Intents zijn vrij simpel, de uitgebreidere leer je vanzelf door dingen op te zoeken op het moment dat je ze nodig hebt. Een intent kun je al in 1 regel code doen. Mijn kennis van Java was ook vrij beperkt, maar ik ken genoeg andere talen en als je één programmeertaal beheerst, ken je ze allemaal. Programmeren zelf is dan ook niet het moeilijke. Het is de hele constructie van Android die er omheen hangt.

Ik heb het mezelf aangeleerd door gewoon een app te maken, even een get started tutorial te volgen en verder gewoon op te zoeken in de reference of op fora als ik wat nodig had. Makkelijk is het niet, maar wel te doen. Zonder programmeerervaring ben je nergens, denk ik.
offlinehieronymus Geplaatst op woensdag 1 juni 2011 20:06 1
Wel ja, ik heb een idee, twee zelf. Alleen kan ik geen java. Ik heb enkele maanden geleden die ganse dev zooi geïnstalleerd, alleen wou het niet vlotten.

Ik wil best mijn ideeen delen, maar enkel met iemand met kennis van zaken.
Om de interesse te prikkelen: Het kan verkocht worden aan supermarktketens
offlineMartijnGP Geplaatst op woensdag 1 juni 2011 20:17 1
Ik wil je er eventueel later best bij helpen, heb nu nog twee apps op stapel staan die eerst af moeten.

Verder, als je wel andere programmeertalen kent moet het wel lukken. Zo moeilijk is Java op zich niet.
offlinez-man Geplaatst op donderdag 2 juni 2011 09:55 1
Zijn er trouwens nog mensen die ontwikkelen in Netbeans? Heb Eclipse eigenlijk nooit prettig gevonden om mee te werken, dus gebruik ik de android plugin voor Netbeans.
offlinehotdog92 Geplaatst op donderdag 2 juni 2011 20:51 1

Quote:

Op 01-6-2011 19:28 schreef z-man:
[...]
@hotdogs92 Heb je ervaring met een andere objectgeoriënteerde programmeertaal of helemaal niets?

Naast echt minieme basiskennis van Java weet ik ook nog wel een aantal dingen van PHP af. In het verleden ben ik ook wel eens in aanraking geweest met Pascal. Vanaf scratch beginnen en tot een eindproduct komen zit er bij mij nog niet in. Het is meer het modificeren van bestaande dingen en dergelijke. ;)

Het stelt momenteel allemaal niet te veel voor dus. Ik zal dit topic wel in de gaten houden voor jullie vorderingen, maar zelf een begin maken laat ik nog even zitten.

offlineAnt Geplaatst op vrijdag 3 juni 2011 17:27 1
Het is wel geniaal om je apps aan te bieden voor geld. Was ooit eens iemand die een 'I am rich' app had gemaakt. Verkocht hem voor 800 dollar in de app-store om hem verkocht te zien worden aan toch nog 8 man. Het enige wat de app liet zien was een diamant (o.i.d.), zodat de écht rijke mensen konden pochen met hun super dure app. Ik vind het briljant!
offlineMartijnGP Geplaatst op vrijdag 3 juni 2011 18:56 1

Quote:

Op 03-6-2011 17:27 schreef Ant:
Het is wel geniaal om je apps aan te bieden voor geld. Was ooit eens iemand die een 'I am rich' app had gemaakt. Verkocht hem voor 800 dollar in de app-store om hem verkocht te zien worden aan toch nog 8 man. Het enige wat de app liet zien was een diamant (o.i.d.), zodat de écht rijke mensen konden pochen met hun super dure app. Ik vind het briljant!

Ja, hou je mond even, wil je? :P Die was er alleen voor iOS. Er staat hier inmiddels al een APK klaar voor de Android market. Die hoop ik er een deze dagen op te kunnen krijgen.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 03-06-2011 om 18:57
offlinez-man Geplaatst op donderdag 30 juni 2011 14:37 1
Examens zijn bijna gedaan, daarna eindelijk wat verder werken aan de android apps. Nu gebeurt dat af en toe tussendoor als het wat kriebelt tijdens het studeren.

Momenteel wat aan het klooien met databases. Voor het opzetten van de databasestructuur gebruik ik sqlite expert 3. Voor het gebruik in android zelf ben ik me wat aan het inlezen met pro android 2 en professional android development.

Naast de lokale database ook bezig met mysql. Dat is vroeger gelukt door via een httprequest de data uit de database te halen en in JSON formaat door te sturen. Helaas ben ik die klasse die ik daarvoor had gemaakt en abstractie maakte van het geheel kwijt. Binnenkort nog maar eens opnieuw doen dan.
z-man heeft dit bericht gewijzigd op 30-06-2011 om 14:37
offlineMartijnGP Geplaatst op zaterdag 2 juli 2011 17:50 1
Bedoel je dat je MySQL wilt gebruiken binnen Android, maar dan wel draaiend op een externe server?

Heb je hier een fatsoenlijk doel voor (globale dienst) of is het puur omdat het makkelijk is? Ik hoop toch echt niet op het laatste, eigenlijk :P Ik ben verder ook wel geïnteresseerd in het gebruik van de normale MySQL in Android. SQLite is me veel te gammel.

Ik ben nu bezig met een locatiegebaseerde dienst, en ik kom tot de ontdekking dat er in Nederland geen gratis database van postcodes is. Belachelijk, echt waar. Even creatief programmeren hoor, want voor publieke data ga ik dus echt niet betalen.

Edit: Argh, ik snap niet waarom Google niet gewoon normale event handlers kon gebruiken. Dat je gewoon een method invoert bij de event listener. Moeilijke gedoe met implements heel de tijd. :r

Wat dat betreft zitten callbacks nog het beste in elkaar in PHP.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 03-07-2011 om 03:34
offlinez-man Geplaatst op zondag 3 juli 2011 14:03 1

Quote:

Op 02-7-2011 17:50 schreef MartijnGP:
Bedoel je dat je MySQL wilt gebruiken binnen Android, maar dan wel draaiend op een externe server?

Heb je hier een fatsoenlijk doel voor (globale dienst) of is het puur omdat het makkelijk is? Ik hoop toch echt niet op het laatste, eigenlijk :P Ik ben verder ook wel geïnteresseerd in het gebruik van de normale MySQL in Android. SQLite is me veel te gammel.

Mijn applicatie moet voor bepaalde dingen gewoon zaken uit een online database halen die op mijn hosting draait. Die online database werkt met mysql. Ik maak gewoon een php bestand aan. De android telefoon zendt een httprequest naar de server, die tekst in JSON formaat terugstuurt en omzet in een JSON object waarmee verder gewerkt wordt.

Waarom vind je sqlite gammel? Ik vind het op dit moment nog steeds prettig werken en het is vrij aangepast voor systemen met weinig resources dus.

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Android » [Android] Developers