Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Forum » Android » [Android] Apps topic

Mobile - Android

Deel interessante forumberichten met al je vrienden via Twitter, Facebook of LinkedIN!

Discussie: [Android] Apps topic

Tags: populair, Smartphone, applicatie, onbekend, Android, Apps, App, tip, Gebruik, aanrader

offlinecoen Geplaatst op vrijdag 20 mei 2011 15:19 1

Apps topic

Apps topic? Wat is dat?

Naar idee van aep, hij opende in het iPhone iOS forum de discussie: [iOS] apps topic , waar men kan aangegeven welke app uit de iOS appstore jij het echt handig vind en van toegevoegde waarde op je toestel.

Net als de appstore van Apple is ook de Android Market een leuke applicatie om apps te zoeken maar het feit blijft dat veel leuke en handige apps niet altijd nieuw blijven en ook niet altijd weten door te breken in de populariteitslijstjes, waardoor ze niet makkelijk te vinden zijn. Daarom is het handig om uit te wisselen welke apps iedereen leuk of handig vindt en met regelmaat gebruikt.

Hierdoor leer je wellicht nieuwe apps kennen die voor jou van toegevoegde waarde kunnen zijn. Let wel in deze discussie is het dus de bedoeling om alleen Android apps aan te raden. Voor iPhone / iOS apps verwijs ik graag naar de discussie van aep.

Wat moeten we hier posten dan?

In deze discussie plaats je dus een app die jij van toegevoegde waarde vind op je telefoon. Waarbij we dus een beetje verzoeken om niet met de standaard GMail app aan te komen of met Angry Birds want die hebben de meeste inmiddels wel op hun telefoon staan. Het gaat echt om de minder bekende apps, je mag er natuurlijk ook meerdere plaatsen.

Belangrijk: probeer de volledige naam van de app te vermelden zodat men de app ook makkelijk kan vinden in de Android Market!

Voorbeelden:
  • De beste wekker app;
  • De beste game app;
  • De beste app om recepten mee te vinden;
  • De beste filebrowser;
  • De beste tool;
  • De beste app voro tijdverdrijf als ik geen bereik/internet hebt;
  • etc.

Alleen gratis, of ook betaalde apps?

Beide soorten apps zijn toegestaan, langzaam wennen mensen eraan dat ze soms een kleine bijdrage moeten betalen om een app te mogen gebruiken. De bereidheid om te betalen wordt dan ook steeds groter. Wij zien daarom geen reden om goede apps waarvoor een kleine bijdragen neergelegd moet worden te weren uit deze discussie.

Goed een aantal apps die ik wel kan waarderen!

NOS Teletekst
In sommige gevallen vindt ik teletekst nog steeds prettig werken als ik even iets moet opzoeken. Bijvoorbeeld de tussen standen van voetbalwedstrijden die niet door andere apps worden aangeboden.

ConnectBot
Een goede maar eenvoudige SSH client voor op je Android toestel, altijd handig als je even op een server moet inloggen.

Endomondo - tip van Maikel
Dit is een GPS tracker die precies bij houdt waar je allemaal bent geweest. Je kan dit ook netjes exporteren naar Google Maps. Mocht je dus veel op de fiets zitten of hardlopen, dan kan dit erg interessant zijn. Of als je binnenkort een Alibi nodig hebt....

MX Moto Lite
Zeer verslavend spel, je moet door je toestel naar voren of achteren te houden een moterrijder een route laten rijden zonder hem te laten vallen. Het is een stuk moeilijker dan het lijkt, dit spel was vroeger ook beschikbaar voor sommige (handheld) consoles.

Drag Toilet Paper
Als je echt geen spel meer kan vinden, kan je deze nog proberen. Hoe snel kan jij een WC-rol afrollen?

Easy Tether
Weleens onderweg en kan je dan geen geschikt Wifi netwerk vinden voor je laptop? Met Easy Tether is dit op te lossen en kan je je smartphone als modem gebruiken. Je hoeft deze applicatie maar één keer aan te schaffen en je hebt altijd en overal internet. (ook gratis verkrijgbaar met wat beperkingen)

Welke apps vind jij handig en gebruik jij veel?
offlineelBartoDR Geplaatst op vrijdag 20 mei 2011 17:41 1
Opera mini browser

Het kleine broertje van de gewone Opera.
Komt ook met tabbladen, snelkiezer, intelligente zoom en nog meer leuks.
Eigenlijk alles wat het grote broertje heeft, heeft het kleintje ook.

FasterFix
App waardoor je sneller een GPS-fix hebt op je android toestel
offlinePau_lo Geplaatst op vrijdag 20 mei 2011 17:43 1
Jorte

Erg handige applicatie als agenda/takenlijst. Gebruik hem zelf en hij is gewoon lekker overzichtelijk. Je kunt de agenda op allerlei manieren instellen, per dag, per week, per maand enzovoorts. Volledig gratis ook!

Taptu

Taptu is een RSS newsreader, erg overzichtelijk en je kunt zelf heel gemakkelijk je RSS Feeds uitzoeken. Updaten gaat vanzelf als hij opstart en er is een widget bij. Ook deze gratis.
Pau_lo heeft dit bericht gewijzigd op 20-05-2011 om 17:43
offlinemuusers Geplaatst op maandag 23 mei 2011 22:34 1
buienalarm
Pushmeldingen als het gaat regenen. Compleet in te stellen. Ge-wel-dige app. *ping* 'over 30 minuten gaat het regenen op uw huidige locatie'

Google sky map
Sheer awesomeness. Kijk door je telefoon naar de sterren, zoek waar planeten staan, gewoon tof. Prima kroeg-pats-app

Google goggles
Sudokus oplossen met je camera. Informatie over monumenten/standbeelden opzoeken d.m.v. je camera.

Advanced Task Killer
Sluit applicaties. Houd je telefoon snappy

Appie
Van de AH. Zo f*kking handig. Vriendinlief en ik kunnen 1 lijst bijhouden, en als we samen boodschappen doen sneller werken. Als zij namelijk iets doorstreept (als ze dus wat in de kar heeft gedaan) verdwijnt ie ook van mijn lijst.
offlineMaikel_rox Geplaatst op dinsdag 24 mei 2011 10:31 1
Engadget app
Handige en goed werkende app van de welbekende website.
werkt beter dan naar de mobiele site surfen.

Shazam
Lijkt me duidelijk en algemeen bekend.
scant en herkent muziek.
offlineDj.carlo Geplaatst op woensdag 25 mei 2011 14:50 1
Soundcloud App, Super handig om bijvoorbeeld geluid op te nemen en
online te zetten of je eigen mixtapes te delen en te beluisteren. (ook te koppelen aan FB Twitter etc.)

Tune-in FM App, Radio luisteren via 3g en wifi.

Cheeseburger App, Gewoon fun (pics) uit de verschillende thema kanalen.

Foksuk App, Fokke en suke op je fo0n, altijd leuk.

Angry Birds, Is je vriendin/vrouw vervelend,
geef haar je foon met AB en je bent er van af voor een paar uur :D

Gmote App, Gebruik je tablet/foon als muis (touchpad) en keyboard.

RemoteSMS App, Via Wifi SMSen met je PC .

Tiny Flashlight App, Altijd handig een lampje, als je foon een ledje heeft..

Nog meer offcourse maar deze komen nu zo ff in me op.
offlineMartijnGP Geplaatst op woensdag 25 mei 2011 19:04 1

Quote:

Op 23-5-2011 22:34 schreef muusers:
Advanced Task Killer
Sluit applicaties. Houd je telefoon snappy

Werkt averechts. Zonder is je phone stabieler, sneller en zuiniger.
offlinemuusers Geplaatst op woensdag 25 mei 2011 22:49 1

Quote:

Op 25-5-2011 19:04 schreef MartijnGP:
[...]

Werkt averechts. Zonder is je phone stabieler, sneller en zuiniger.

Bron?

Meerdere vrienden van mij gebruiken dit op verschillende Androidtoestellen en die hoor ik nooit klagen.
offlineMartijnGP Geplaatst op woensdag 25 mei 2011 22:57 1

Quote:

Op 25-5-2011 22:49 schreef muusers:
[...]

Bron?

Meerdere vrienden van mij gebruiken dit op verschillende Androidtoestellen en die hoor ik nooit klagen.

Beetje placebo effect heeft het. Het komt erop neer dat er in Android zelf ook al een taskkiller zit die veel beter is geoptimaliseerd én op kernel niveau kan meekijken in plaats van op app niveau. Velen malen efficienter. Daarnaast, als die task killer een app afsluit weet Android dat niet en blijven de resources (het RAM met name) gewoon gereserveerd. Er komt dus niks vrij. Ik heb het al een keer uitgebreid uitgelegd in het 'Android #1' topic wat Coen gesloopt heeft, maar hier staat het ook, net als hier en daar.

Het is bijvoorbeeld ook niet voor niks dat als je een Cyanogen ROM draait, je komt een bug tegen en er blijkt in je log een task killer te draaien, dat men niet eens de moeite neemt om te antwoorden op je bug report.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 25-05-2011 om 23:00
offlinemuusers Geplaatst op woensdag 25 mei 2011 23:21 1
Ok.. interessant. Was ik (als Andoid n00b, heb mn desire s net een paar weken) niet van op de hoogte.

Ik had hem er op gezet op aanraden van mijn vrienden. Ik heb 'm er nu af gegooid. Nou is die desire s snel genoeg, dus ik merkte geen traagheid met die taskkiller.. maar he, als het niet nodig is...

Weer wat geleerd.
offlineDj.carlo Geplaatst op maandag 30 mei 2011 12:37 1

Quote:

Op 25-5-2011 22:49 schreef muusers:
[...]

Bron?

Om eerlijk te zijn had ik dit gevoel ook, maar of het is bewezen is een ander verhaal.
Ik gebruik ook gewoon de task killer van android zelf.
offlineMartijnGP Geplaatst op maandag 30 mei 2011 13:58 1

Quote:

Op 30-5-2011 12:37 schreef Dj.carlo:
[...]
Om eerlijk te zijn had ik dit gevoel ook, maar of het is bewezen is een ander verhaal.
Ik gebruik ook gewoon de task killer van android zelf.

Dat doe je altijd. Installeer je een third party taskkiller heb je 2 processen die eigenlijk hetzelfde proberen te doen.

Tenzij je natuurlijk een custom ROM draait waar die handel er bewust uit gesloopt is, maar die zijn er vrijwel niet.
offlinegamemaster Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:01 2
Layar - Augmented Reality
Erg gaaf en ook erg handig vaak! Onbekende omgeving en je zoekt een tankstation, restaurant, supermarkt oid? Zo gevonden!
offlineTweakStar Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:08 1

Quote:

Op 30-5-2011 13:58 schreef MartijnGP:
[...]

Dat doe je altijd. Installeer je een third party taskkiller heb je 2 processen die eigenlijk hetzelfde proberen te doen.

Tenzij je natuurlijk een custom ROM draait waar die handel er bewust uit gesloopt is, maar die zijn er vrijwel niet.

Maar... nu ben ik een beetje in de war...
Want als ik apps via android afsluit, en ik kijk met een task killer, dan draaien ze heel vaak nog gewoon op de achtergrond mee, omdat veel apps geen afsluit knop hebben, en die back knop ze dan vaak nog gewoon op de achtergrond laat draaien...

Of zit er echt nog een apparte "app" als taskkiller in android...?
offlineDj.carlo Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:27 1

Quote:

Op 30-5-2011 16:08 schreef TweakStar:
[...]

Maar... nu ben ik een beetje in de war...
Want als ik apps via android afsluit, en ik kijk met een task killer, dan draaien ze heel vaak nog gewoon op de achtergrond mee, omdat veel apps geen afsluit knop hebben, en die back knop ze dan vaak nog gewoon op de achtergrond laat draaien...

Of zit er echt nog een apparte "app" als taskkiller in android...?

Als je de home knop een paar sec. indrukt, kies je taakbeheer, daar doe ik t mee.
offlineTweakStar Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:33 1
Ja en dat heeft die SE versie dus niet... als ik de home knop een paar sec indruk krijg ik de onlangs geopende apps te zien...
offlineDj.carlo Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:42 1

Quote:

Op 30-5-2011 16:33 schreef TweakStar:
Ja en dat heeft die SE versie dus niet... als ik de home knop een paar sec indruk krijg ik de onlangs geopende apps te zien...

Quote:

Op 30-5-2011 13:58 schreef MartijnGP:
[...]

Dan zou ik toch gwn die advanced killer gebruiken...
offlineTweakStar Geplaatst op maandag 30 mei 2011 16:43 2
wat ik dus ook doe :D
offlineMartijnGP Geplaatst op maandag 30 mei 2011 18:58 1
Lees dat artikel dan ook nog even wat ik net gaf. Apps op Android sluiten zichzelf niet af. Het is volgens mij zelfs onmogelijk om je app zichzelf af te laten sluiten (ik ben ook Android developer ;) ) dus die dingen van Menu > Exit doen exact hetzelfde als gewone op Home of Back drukken.

Een app op Android heeft verschillende states, suspend, running, paused en closed. Bij closed draait de app niet. Komt echt zelden voor. Suspend kun je met slaapstand van een pc vergelijken. Je slaat de status op in het geheugen van Android en de app sluit nagenoeg af, wacht alleen nog op eventuele wake calls. Hij verdwijnt ook uit het RAM. Pause zijn de apps die nog in de achtergrond draaien, waaronder die die je ziet als je Home een tijdje ingedrukt houldt. Running spreekt voor zich.

In ieder geval, wat die taskkiller doet is het object van de app verwijderen. Echter heeft Android zijn eigen app killer die in de gaten houdt welke apsp teveel van het systeem vragen. Deze killer laat alles open tot er resources nodig zijn. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld je browser wat kan blijven downloaden terwijl je een SMSje tikt.

Als zo'n Advanced Taskkiller echter een app killed heeft Android dit niet door, want in principe komt het niet voor dat een app uit het niets zichzelf afsluit. Android zal dus de resources bezet houden en pas vrijgeven wanneer de app te zwaar op het systeem wordt. De kans dat dat gebeurd is wel vrij klein, want de app draait niet meer. De resources blijven geserveerd.

Dit heeft tot gevolg dat Android resources van de telefoon gaat achterhouden voor apps die niet bestaan. Nergens voor nodig en daar komt bij dat als je probeert te communiceren met één van die spook apps, je mooi met een force close (Null Pointer Exception) op je bek kunt gaan.

Daar komt nog bij dat de Android taskkiller vanuit kernel niveau meekijkt en Advanced Task Killer vanaf app niveau. De telefoon zal dus steeds uit wake moeten komen om te controleren wat er draait. Android zelf kan dit veel efficienter.

Kortom, die advanced task killer werkt averechts en zorgt op den duur voor een langzame, onzuinige en instabiele telefoon. Dat apps op de achtergrond blijven draaien is normaal op Android, en de kernel kan er zelf prima voor zorgen dat apps op tijd ruimte vrijmaken voor de app die op dat moment actief is.

Kort gezegd: Android kan taskkillen prima zelf, daar hoef je je niet mee te bemoeien.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 30-05-2011 om 18:59
offlineTweakStar Geplaatst op maandag 30 mei 2011 19:31 1
JA maar dan sluit hij dus pas iets af als recourses nodig zijn, maar als apps de hele dag draaien gaat de accu toch ook sneller leeg...

Of snap ik het nogsteeds niet... :?

Om te kunnen reageren op deze discussie dien je geregistreerd te zijn bij Techzine.nl
Klik hier om je te registreren, dit is volledig gratis en is binnen 1 minuut geregeld!

Je bent hier: Techzine » Forum » Android » [Android] Apps topic