quote:
King schreef op 04 april 2009 @ 09:25:
Ah ja, altijd weer de privacy. De ultieme dooddoener om illegaal downloaden goed te praten. Net zoals de vrijheid van meningsuiting tegenwoordig misbruikt wordt om je medemens te beledigen. Of de muziekindustrie er wel of niet krampachtig mee omgaat doet helemaal niet ter zake en je kunt miljarden redenen bedenken, in essentie weet iedereen dat muziek en films niet gratis zijn en dat het bijzonder vreemd is dat je in Nederland dat legaal mag downloaden.
Waarom zie jij direct een link tussen privacy en illegaal downloaden goedpraten? Je privacy wordt al op enorm veel manieren geschonden: mijn mobiele telefoonprovider weet precies waar ik ben, alle vervoersmaatschappijen weten waar ik naartoe reis als ik de OV-chipkaart gebruik, de overheid weet met wie ik communiceer. In Frankrijk komt daar ook nog bij dat mijn ISP weet wat ik download, dat wil ik helemaal niet en dat heeft niks te maken met illegaal downloaden.
http://privacymatters.nl/quote:
Ik snap werkelijkwaar niet waarom mensen het (illegaal) downloaden goed praten hoor. Als je de cd hebt dan kun je hem net zo goed rippen en hoef je hem niet te downloaden, dus ik denk dat je zonder onderzoek eenvoudig kunt stellen dat het gros van de gedownloade muziek niet in eigen bezit is. Dan weer die reden dat muziek te duur is. Misschien is het wel te duur, maar je maakt het echt niet goedkoper door het te gaan jatten. Nu zijn mensen die hun muziek netjes willen aanschaffen de dupe, want die moeten compenseren wat downloaders niet betalen. Er worden echt zoveel onzinredenen bedacht, dat het bijna hilarisch is.
Volgens mij is de muziek nooit duurder geworden, de cultuur is alleen veranderd en dat is naar mijn mening alleen maar goed. De muziekindustrie verdient al tijden evenveel als altijd, of dacht je dat elke download anders een gekochte CD zou zijn? De meeste mensen die ik ken hebben zelfs meer CD's gekocht dankzij downloaden. Als ik in mijn CD-rekje kijk zie ik een aardig stukje muziek die ik nooit had gekocht als ik ze niet eerst had gedownload. Er zijn zelfs meer dan genoeg artiesten doorgebroken dankzij downloaden, omdat goede muziek zich sneller door de cultuur verspreid.
Ik herhaal nogmaals: een open cultuur is alleen maar goed. Mensen kunnen tegenwoordig muziek downloaden waardoor ze er meer mee in aanraking komen, goede muziek wordt populairder en zal meer gekocht worden. Vroeger kwam je alleen in aanraking met bepaalde muziek als je er het geld voor had en dan maakte je nog een afweging, vaak kocht je alleen wat popi-jopiFM op de radio liet horen.
quote:
Ik vind het een goede ontwikkeling dat Frankrijk illegale downloaders hard aanpakt. Blijkbaar leeft het besef niet bij mensen dat je voor dingen moet betalen en blijkbaar is het een geaccepteerd feit dat je dingen steelt. Maar als iemand bij je inbreekt dan moet de dader keihard aangepakt worden en zijn de straffen te laag.
Nu duus over de doorgestreepte teksten in je quote:
Er wordt niks gestolen dus er wordt niemand direct benadeeld. Door downloaden wordt er ook niet minder muziek verkocht of optredens onpopulairder.
De entertainmentindustrie spreekt zichzelf ook al sinds sint juttemis tegen.
De komst van het bandje:
Muziekindustrie: "AHH!!! Nee! Nu kopieert iedereen onze muziek, nu gaat we failliet!"
Werkelijkheid: Er was niks aan de hand en ze zijn er nog steeds.
De komst van de videoband:
Filmindustrie: "AHH!!! Nee! Nu kopieert iedereen onze films, nu gaat we failliet!"
De komst van de CD:
Muziekindustrie: "AHH!!! Nee! Nu kopieert iedereen onze muziek, nu gaat we failliet!"
Zo kan ik nog even doorgaan met de komst van de VCD, DVD, downloading, Blu-Ray, etc. Feit is dat mensen altijd al kopieren, de entertainmentindustrie altijd al klaagt en er in feite niks aan de hand is.